'Als kind woonde ik vijf jaar in Tanzania, waar mijn vader toen werkte. Nadien kon ik nooit echt aarden in Europa. Bij ons gaat alles er zoveel individualistischer en volgens strakke regels aan toe - in Zweden nog meer dan in België. In mijn hoofd wilde ik dus altijd...

'Als kind woonde ik vijf jaar in Tanzania, waar mijn vader toen werkte. Nadien kon ik nooit echt aarden in Europa. Bij ons gaat alles er zoveel individualistischer en volgens strakke regels aan toe - in Zweden nog meer dan in België. In mijn hoofd wilde ik dus altijd terugkeren naar Afrika en dat heb ik tijdens mijn doctoraat antropologie aan de KU Leuven ook gedaan. In de Ngorongoro Conservation Area in Tanzania onderzocht ik hoe de Masai technologie als smartphones en Facebook gebruiken. Via mijn onderzoeksassistent Loserian Laizer, een Masaikrijger die ook toeristen begeleidt, ontdekte ik welke enorme winsten buitenlandse reisagentschappen opstrijken wanneer mensen via hen safari's boeken. Onze commissie ligt veel lager, en daar vaart iedereen wel bij: de lokale gidsen, maar ook onze klanten, dankzij de lagere prijzen. Het rechtstreekse contact maakt alles ook transparanter en makkelijker. Aanpassingen aan het programma, specifieke behoeften van de reiziger en praktische afspraken gaan niet lost in translation. Anders dan grote reisagenten selecteren we de lokale organisaties ook persoonlijk en investeren we in een vertrouwensband - de enige manier om in Afrika goed zaken te doen. Tot slot zijn we een sociale onderneming: we versterken de lokale economie, terwijl ontwikkelingshulp veelal afhankelijkheid creëert.'