Ryanair beschuldigd van werken met schijnzelfstandigen

© Belga

Het Europese comité van sociale dialoog voor de burgerluchtvaart, een orgaan dat vakbonden en werkgevers uit de sector omvat, gaat in februari een onderzoek opstarten naar het fenomeen van schijnzelfstandigen in de luchtvaart.

Het Europese comité van sociale dialoog voor de burgerluchtvaart, een orgaan dat vakbonden en werkgevers (behalve de lagekostenmaatschappijen) uit de sector omvat, gaat in februari een onderzoek opstarten naar het fenomeen van schijnzelfstandigen in de luchtvaart. Dat schrijft La Libre Belgique.

Het probleem zou vooral gesitueerd zijn bij lagekostenmaatschappij Ryanair. Zij zou ‘massaal beroep doen om schijnzelfstandigen wier diensten gefactureerd worden via Ierse micro-ondernemingen’, zo staat in een vooronderzoek van het comité. Het beschikt over een lijst met de namen van 220 piloten die als schijnzelfstandigen tewerkgesteld zouden zijn.

Volgens RPG, de niet-erkende vakbond bij Ryanair, omvat het fenomeen 70 procent van de piloten – of meer dan 2.000 van de 3.000 piloten die voor de luchtvaartmaatschappij werken. Ryanair spreekt van ‘valse geruchten’ en wijst erop dat zij niet de enige luchtvaartmaatschappij is die met zelfstandige piloten werkt.

‘We overtreden geen Europese sociale wetten’

Ryanair-topman Michael O’Leary blijft erbij dat zijn bedrijf de Europese sociale wetgeving respecteert. De Ierse luchtvaartmaatschappij lag woensdag opnieuw onder vuur omdat ze zou werken met schijnzelfstandigen. Volgens de krant La Libre Belgique gaat het Europese comité van sociale dialoog voor de burgerluchtvaart een

onderzoek opstarten naar de praktijk. O’Leary ontkende niet dat hij met zelfstandigen werkt, bijvoorbeeld onder piloten, maar is dat “volledig in orde met de Europese wetgeving”.

‘We gaan er niet mee ophouden’

“We doen dit al 29 jaar en zullen het nog 29 jaar doen”, was het laconieke antwoord van de flamboyante Ier. “Iedereen doet het trouwens: Lufthansa, Air France,… Ook en vooral de media. Zij maken zich er nog het meest schuldig aan, maar roepen ondertussen luid op Ryanair.”

Voor wat de inschrijving van personeel op Charleroi en Zaventem betreft, herhaalde O’Leary dat zij een Iers contract krijgen omdat ze werken op Ierse toestellen. “We betalen socialezekerheidsbijdragen in België, maar personenbelasting in Ierland. Dat is in overeenstemming met de Europese wetgeving, wat de ‘gekke’ vakbonden ook mogen beweren”.

Volgens O’Leary zijn er ook amper verschillen tussen Belgisch en Iers arbeidsrecht: “dat is toch Europees!”. De Ryanair-topman haalde wel opnieuw uit naar de Belgische staat, omdat die de luchtvaartsector financieel bijspringt. “Hier is nochtans de zetel van de Europese Unie (…) Straf dat net België probeert om een subsidiesyteem op poten te zetten om een Lufthansa-maatschappij hier te houden”. (Belga/LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content