Parijs publiceert handboek om toeristen vriendelijker te behandelen
De Franse hoofdstad Parijs heeft een campagne gestart om haar imago bij toeristen te verbeteren. De toeristische dienst van de stad publiceerde een handboek met tips om vakantiegangers vriendelijker te behandelen.
Jaarlijks ontvangt Parijs miljoenen toeristen, maar deze zijn niet altijd even tevreden over de gastvrijheid van de Parijzenaars. Vooral het gebrek aan wil om toeristen die geen Frans spreken verder te helpen, stoort velen. Ook de toeristische dienst krijgt vaak te horen dat bedienden uit de sector onvriendelijk, onbehulpzaam en vreemde talen onmachtig zijn.
De stad besloot daarom het handboek ‘Do you speak Touriste?’ uit te geven. Het kleine boekje bevat tips over wat soort service toeristen van allerlei verschillende nationaliteiten precies verwachten. Zo zouden Franse bezoekers liever niet als toeristen behandeld worden. Britten willen graag rustig en met een lach bediend worden, terwijl Amerikanen van een persoonlijke en vlotte bediening houden. Belgen zouden dan weer heel gevoelig zijn voor authenticiteit en algehele beleefdheid.
Het dertien pagina’s tellende handboek werd verdeeld onder zo’n 30.000 taxichauffeurs, obers, hotelmanagers en winkelbedienden in de meest toeristische buurten van Parijs. Het boekje is ook beschikbaar via de bijbehorende website.
(EL)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier