Online-hotelreservering biedt minder bescherming

Een hotelreservering via het internet kan dikwijls een echt koopje opleveren, maar in geval van annulering of een geschil is de betrokkene minder goed beschermd. Dat stelt Test-Aankoop.

Een hotelreservering via het internet kan dikwijls een echt koopje opleveren, maar in geval van annulering of een geschil is de betrokkene minder goed beschermd.

Dat stelt Test-Aankoop in Budget & Recht op basis van een onderzoek van de juridische voorwaarden bij 13 boekingssites.

Een opvallende vaststelling is ook dat de tarieven per site voor dezelfde kamer honderden euro’s kunnen uiteenlopen, soms tot bijna de helft van de prijs.

De aansprakelijkheid als er iets mis gaat, is volgens Test-Aankoop “een algemeen probleem, zelfs bij de websites van de hotels zelf”. “Geen enkele website neemt zijn volledige verantwoordelijkheid op”.

De verbruikersorganisatie merkte hier en daar zelfs voorwaarden en clausules in de contracten die vooral de websites zelf indekken. Bij bijna de helft van de sites zijn de voorwaarden overdreven strikt of niet duidelijk.

Amper 4 sites hebben redelijke voorwaarden qua prijs

en betaling. Het is ook zelden duidelijk waar klanten met een

klacht terechtkunnen, welke wetgeving moet worden toegepast en welke rechtbank bevoegd is.

Omdat er nog steeds geen specifieke Belgische of Europese wetgeving bestaat voor dergelijke onlinereserveringen vraagt Test-Aankoop dat de bestaande Europese richtlijn inzake pakketreizen naar alle toeristische dienstverleningen wordt uitgebreid. De consument zou ten allen tijde toegang moeten hebben tot een eerlijke onlineboekingsprocedure met de nodige info en duidelijke juridische voorwaarden.

Bij vroege boekingen moet de klant minstens 14 dagen bedenktijd krijgen. TA dringt ook aan op een uniform, internationaal erkend classificatiesysteem met betrekking tot comfort en hygiëne van hotelkamers en logies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content