De Twelve Apostles blijken er zeventien te zijn

© iStockphoto

De Twelve Apostles, de twaalf kalkstenen pilaren vlakbij de Great Ocean Road, behoren tot de topbezienswaardigheden in Australië. Nu blijkt dat er nog vijf pilaren onder water staan. Ze kregen de toepasselijke naam ‘Drowned Apostles’.

Dat schrijft Lonely Planet. De vijf pilaren liggen 6,5 kilometer voor de kust en 45 meter onder water en werden ontdekt met sonarappartuur. Dat de twaalf pilaren 60.000 jaar overleefd hebben is al bijzonder, maar dat deze vijf onder water ook overeind bleven is helemaal opmerkelijk want dit soort geologische formaties zijn onderhevig aan erosie en vallen gemakkelijk om.

Professor Geologie David Kennedy van de University of Melbourne vertelt dat er nooit eerder kalkstenen pilaren zijn gevonden die onder water bewaard zijn gebleven. Volgens Rhiannon Bezore van de University of Melbourne, de promovendus die de ontdekking deed, overleefden de pilaren zoveel duizenden jaren doordat de stijging van de zeespiegel zo snel ging dat de pilaren al onder water bedekt raakten voordat het erosieproces kon beginnen.

De ontdekking werd gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke magazine Journal of Coastal Research. (MS)