Volgens Zweedse media zou de reis Malmö-Brussel acht uur duren, en zou het plan zijn om de verbinding elke nacht uit te voeren. Er wordt gemikt op ten laatste augustus 2022, zo blijkt uit een persbericht van het Zweedse ministerie van Infrastructuur.

De Zweedse regering wil 400 miljoen Zweedse kronen (39 miljoen euro) investeren in nachttreinen van en naar het buitenland. Ook een verbinding Stockholm-Hamburg ligt op tafel.

De verbinding met Brussel kan van bij de start niet winstgevend zijn. Een eerdere studie heeft het over een geschat verlies van 50 miljoen kronen (4,7 miljoen euro) per jaar. Toch wil minister van Infrastructuur Tomas Eneroth er verder werk van maken. De minister denkt immers niet dat de overheid voor altijd zal moeten blijven instaan voor het treinverkeer. Hij verwacht dat er ook commerciële spelers met nachttreinen zullen starten.

Begin dit jaar werd ook een nachttrein tussen Brussel en Wenen gelanceerd, met stops in onder meer de Duitse steden München, Nürnberg en Passau, en in Oostenrijk in Innsbruck, Linz en Wenen. Met succes, want de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) zei na enkele weken al dat er gekeken werd om de frequentie van de Nightjet op te trekken. Dat was uiteraard voor de uitbraak van het nieuwe coronavirus.

Volgens Zweedse media zou de reis Malmö-Brussel acht uur duren, en zou het plan zijn om de verbinding elke nacht uit te voeren. Er wordt gemikt op ten laatste augustus 2022, zo blijkt uit een persbericht van het Zweedse ministerie van Infrastructuur.De Zweedse regering wil 400 miljoen Zweedse kronen (39 miljoen euro) investeren in nachttreinen van en naar het buitenland. Ook een verbinding Stockholm-Hamburg ligt op tafel. De verbinding met Brussel kan van bij de start niet winstgevend zijn. Een eerdere studie heeft het over een geschat verlies van 50 miljoen kronen (4,7 miljoen euro) per jaar. Toch wil minister van Infrastructuur Tomas Eneroth er verder werk van maken. De minister denkt immers niet dat de overheid voor altijd zal moeten blijven instaan voor het treinverkeer. Hij verwacht dat er ook commerciële spelers met nachttreinen zullen starten.Begin dit jaar werd ook een nachttrein tussen Brussel en Wenen gelanceerd, met stops in onder meer de Duitse steden München, Nürnberg en Passau, en in Oostenrijk in Innsbruck, Linz en Wenen. Met succes, want de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) zei na enkele weken al dat er gekeken werd om de frequentie van de Nightjet op te trekken. Dat was uiteraard voor de uitbraak van het nieuwe coronavirus.