Luxereizen in opmars: ‘De grootste luxe is tijd’

Toen luxe nog voor de happy few was: de eersteklaspassagiers krijgen hun lunch © Getty

Een chique cruise of een tripje richting bountyeiland: niet goedkoop, maar zonder zorgen reizen is populair.

Het gaat luxetouroperator Pegase voor de wind: niet alleen zag het bedrijf vorig jaar een groei van maar liefst 54 procent in het aantal verkochte luxereizen ten opzichte van 2017, ook dit jaar gaat het aantal boekingen in stijgende lijn, vertelt productmanager CĆ©line Claeys. ‘Het potentieel is enorm. En de lastminuteperiode moet nog komen.’

Het was een bevinding die het Europese boekingsplatform Amadeus al in 2016 liet noteren in een uitgebreid rapport: luxereizen zitten in de lift. Op basis van de genoteerde groei bij luxehotels tekende Amadeus een voorspelling uit van 6,2 procent jaarlijkse stijgingen voor de komende tien jaar. ‘Dat zijn cijfers die zouden kunnen kloppen, maar zo’n schatting blijft altijd een beetje koffiedik kijken’, reageert Marc Rubben, docent trends en innovatie in toerisme bij Thomas More. ‘Vroeger was het heel simpel: je boekte een hotel waar je kon slapen, eten en dat was het dan. Nu zie je dat de reismarkt de neiging heeft om overal luxe aan te koppelen. Dat is een manier om klanten te overtuigen en zich te onderscheiden.’

Wij proberen onze klanten zoveel mogelijk te verzorgen.

Maar wat verstaan we onder luxereizen? ‘Gemoedsrust’, antwoordt CĆ©line Claeys. ‘Wij proberen onze klanten zoveel mogelijk te verzorgen. Er zijn ongelooflijk veel luxehotels en bestemmingen , wij maken voor hen de ideale selectie.’ Verder behoort ook een persoonlijke lift naar de luchthaven en ter plekke tot het pakket. Je vliegt in de hoogste categorie, krijgt toegang tot vipzones en kunt tot een week op voorhand je bestemming wisselen als het weer je elders beter bevalt. Het prijskaartje? Zo’n 1500 euro per persoon.

‘En dan is er nog een groot verschil met wat wij als nichespelers aanbieden op de markt’, vertelt Wim David, directeur bij luxetouroperator Silverjet. ‘In tegenstelling tot gegeneraliseerde operators kopen wij vooraf geen plekken in bij hotels en vluchten, maar zoeken een formule op maat van onze klant. Iedereen kan een vijfsterrenhotel boeken, maar niet ieder hotel is geschikt voor elke klant.” Het bedrijf verkoopt vooral luxestrandvakanties en -cruises, gemiddeld kosten die 3600 euro per persoon. Ook Silverjets is groeiende: ‘Wij sluiten het winterseizoen af met 13 procent groei en vorige zomer was dat ongeveer 35 procent.’

Iemand anders neemt de organisatie in handen, waardoor je je zelf geen zorgen hoeft te maken

Wat maakt de reizen zo populair? ‘De grootste luxe vandaag is dat je tijd wint’, kadert Marc Rubben. ‘Iemand anders neemt de organisatie in handen, waardoor je je zelf geen zorgen hoeft te maken.’ Het komt ook door een generatie-switch, meent de onderzoeker. ‘De vorige generatie spaarde een leven lang zoveel mogelijk, terwijl wij nu veel sneller spenderen. Waarom oppotten? Je weet toch niet wat de toekomst brengt.’

‘Mensen zijn almaar meer op zoek naar ervaringen’, springt Claeys bij. ‘We willen genieten van het leven, waardoor we ook bereid zijn om daar een grote som voor te betalen.’ ‘Ik zou die beleving ook niet te erg overschatten’, countert Wim David. ‘Er zijn ook veel klanten die net helemaal niets willen doen of plannen. Een luxereiziger bepaalt graag op het moment zelf wat hij wil doen. En dan zijn wij er om dat voor hem te regelen.’

Luxetoerist: 3 hotels om bij weg te dromen

1. Santorini

Istoria

Nieuw designhotel op Santorini met 12 suites in Griekse minimalistische droomstijl. In het restaurant kookt lokale chef Alexandros Tsiotinis, die voorheen bij Noma in Kopenhagen werkte.

Vanaf 351 euro voor een tweepersoonskamer, istoriahotel.gr

Istoria
IstoriaĀ© GF

2. Dubai

Bulgari Resort

Hotel met architecturale faƧade in wit carraramarmer, een eigen jachthaven, privƩstrand, 1700 m2 spa en overal zicht op de Perzische Golf.

Vanaf 298 euro voor een tweepersoonskamer, bulgarihotels.com/en- US/dubai

Bulgari
BulgariĀ© GF

3. Tenerife

Santa Catalina, a Royal Hideaway Hotel

Op Gran Canaria is het soms zoeken naar authenticiteit, maar dit iconische gebouw uit 1890 ademt grandeur Ć©n geschiedenis: onder meer Winston Churchill en Agatha Christie sliepen hier. Het werd recent gerenoveerd en opent opnieuw op 8 juli 2019. Hotelopeningen zijn altijd een buitenkansje om betaalbare overnachtingen te scoren, nu boeken is dus de boodschap.

Vanaf 191 euro voor een tweepersoonskamer, barcelo.com

Santa Catalina
Santa CatalinaĀ© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content