Langverwachte Train World Museum geopend

Voor het grote publiek biedt Train World niet enkel een spectaculaire blik op het verleden van België als spoorwegpionier op het Europese vasteland, maar brengt het tevens een boeiend verhaal over de huidige en toekomstige rol van het spoor.

Verleden, heden en toekomst vloeien met Train World naadloos in elkaar op een centrale plaats gelegen aan de historische spoorlijn tussen Mechelen en Brussel waar op 5 mei 1835, 180 jaar geleden, de eerste stoomtrein dienst deed.

“Dé topcollectie van de Belgische spoorwegen is eindelijk en voor de eerste keer op één plek te zien”, zegt Pieter Jonckers, de directeur van Train World. “Dat gaat van de oudste spoorlijnen en de allereerste stoomlocomotief die we nog hebben, de ‘Pays de Waes’ uit 1844, doorheen de hele geschiedenis tot de laatste nieuwe modellen, zoals de Eurostar van de tweede generatie.”

Belgische stoomlocomotief

De “Pays de Waes”, de oudste bewaarde locomotief op het Europese vasteland, is inderdaad een van de grote blikvangers van het nieuwe museum. Dat geldt ook voor de indrukwekkende stoomlocomotief type 12 (“Atlantic”). “Die locomotief, van volledig Belgische makelij, brak in 1939 het snelheidsrecord door 120 kilometer per uur te halen op de lijn Brussel-Oostende”, aldus Jonckers. De locomotief werd in de jaren zestig overigens van de sloop gered door een “ongehoorzame” spoorwegarbeider.

In het museum zijn in totaal 22 stuks rollend materieel tentoongesteld: locomotieven, koninklijke rijtuigen, een hospitaaltrein… Die worden afgewisseld met talloze maquettes en meer dan 1.200 voorwerpen. Het museum herbergt ook een originele overspanning van de “Pont du Luxembourg” uit Namen, een brug uit de 19de eeuw. Het werd ook gebouwd rond een bestaand spoorweghuisje. “Het huisje leek aanvankelijk een grote beperking, maar het gaf ons de mogelijkheid om de menselijke kant van de spoorwegwereld te belichten”, aldus de Schaarbeekse striptekenaar François Schuiten. Hij was samen met Expoduo verantwoordelijk voor de scenografie van het museum. “Het spoorweghuisje was voor de sloop bestemd, maar vormt nu het hart van Train World.”

Het treinmuseum beslaat een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Het oude, geklasseerde stationsgebouw van Schaarbeek, met originele loketten, doet dienst als ontvangsthal. “Een unieke plek, op het oorspronkelijke traject van de allereerste spoorlijn van het Europese vasteland”, stelde museumdirecteur Jonckers. Die allereerste spoorlijn, tussen Brussel en Mechelen, werd op 5 mei 1835 ingewijd. Het gros van het museum bevindt zich iets verderop, in een nieuw industrieel gebouw, “met een zaagvormig dak dat typisch is voor spoorwegwerkplaatsen”.

Tijdelijke tentoonstellingen

Enkele hallen van de nieuwbouw zijn aangesloten op het spoorwegnet, zodat het mogelijk is om bepaalde stukken weg te halen of toe te voegen, bijvoorbeeld in het kader van tijdelijke tentoonstellingen. Ook bestaat de kans dat tegen midden volgend jaar enkele trajecten worden afgelegd met materieel van vroeger.

Met Train World wordt gemikt op 100.000 bezoekers per jaar. De belangrijkste doelgroepen zijn scholen (met verschillende educatieve pakketten) en gezinnen met kinderen. Zij mogen bijna overal op- en inklauteren, en kunnen zich bijvoorbeeld ook even treinbestuurder wanen in een simulator.

Het hele project Train World, inclusief de renovatie van het station van Schaarbeek, kostte ongeveer 25 miljoen euro. “België had tot nu toe geen volwaardig spoorwegmuseum”, luidde het besluit. “Vanaf nu kunnen we ons meten met de buurlanden.”

Een toegangsbewijs voor een volwassene zal 10 euro kosten. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content