Krijgt Berlijn binnenkort een overdekte fietssnelweg?
En het leuke aan dit ‘Radbahn Project‘ is dat de route al bijna kant en klaar is. De bedenkers van het project willen er namelijk de 120 jaar oude U-Bahn Linie 1 voor gebruiken. Deze beroemde negen kilometer lange metrolijn verbindt de Zoologischer Garten in het westen van Berlijn met de Warschauer Strasse in het oosten, doorkruist populaire wijken als Charlottenburg, Kreuzberg en Friedrichshain en loopt enkele meters boven de grond. De ruimte onder deze metrolijn wordt amper gebruikt. Er liggen een paar parkeerplaatsen voor auto’s, maar de rest is braakliggend terrein.
En in die ruimte zou gemakkelijk een fietsroute gerealiseerd kunnen worden. De metrolijn dient dan als overkapping en biedt bescherming tegen felle zon, regen en sneeuw. Onder bruggen zouden fietsviaducten gehangen moeten worden. Handig is ook dat de fietsroute direct verbonden is met verschillende metrostations en parkeerplaatsen zodat de reizigers meerdere vervoersmiddelen met elkaar kunnen combineren.
Maar de plannen gaan verder. Langs de route zouden fietscafé’s, winkeltjes, plekjes om te zitten en mobiele servicestations waar fietsers een lekke band of kapotte lamp kunnen herstellen moeten komen. Voor de bodembedekking zal drukgevoelig materiaal gebruikt worden en de stroom die daarmee opgewekt wordt kan dienen voor de verlichting langs de route. Ook komt er, volgens de plannen, een ‘groene golf’ van stoplichten zodat je bij een bepaald fietstempo nergens voor een rood stoplicht komt te staan.
Voorlopig is de Radbahn enkel nog een plan, maar het project won ondertussen de Bundespreis Ecodesign 2015, vanuit de Berlijnse politiek is er al de nodige belangstelling en in de media zijn enkel enthousiaste geluiden te horen. (MS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier