In Istanbul is de spoortunnel tussen Azië en Europa geopend

© AFP

Turkije opent ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van de stichting van de republiek een op de zeebodem verankerde spoorwegtunnel tussen Azië en Europa.

Het 13,6 kilometer lange bouwwerk onder de Bosporus, dat wereldwijd tot een van de grootste infrastructuurprojecten van de voorbije jaren behoort, werd door de Turkse staatsleiding ingewijd. Dagelijks kunnen tot 1,5 miljoen mensen in Istanboel vervoerd worden door de Marmaray-tunnel, zei de Turkse minister van Transport Binali Yildirim voor de opening.

Tot het bouwwerk behoort een spoortraject door de stadsdelen van Istanboel op beide continenten. Voorlopig zal enkel een stadstrein de doortocht op 56 meter diepte onder de zee-engte verzorgen. Vanaf 2015 zal de tunnel ook voor het interlokaal treinverkeer gebruikt worden en dan de eerste verbinding met normaalspoor tussen Europa en Azië zijn.

IJzeren zijderoute

De Turkse regering hoopt dat de spoorwegtunnel later deel zal kunnen uitmaken van een “ijzeren zijderoute”, waarover het verkeer tussen China en Europa kan lopen.

Het Marmaray-project kostte meer dan 2,5 miljard euro en werd door een Japans-Turks consortium gerealiseerd. De tunnel is volgens de constructeurs ook nog veilig bij zware aardbevingen. Tijdens de bouwwerken werden tal van archeologische vondsten gedaan, die de werken nog moeilijker maakten.

Ook de Japanse premier Shinzo Abe is bij de openingsceremonie aanwezig. “Dit project werd met de hulp van Japanse spitstechnologie en de ervaren Turkse werkkracht verwezenlijkt”, zei Abe in de Turkse krant Hürriyet. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content