Het glazen huis

Het heeft meer dan veertig jaar geduurd, maar sinds vorige zomer is het nieuwe Akropolismuseum, aan de voet van de heuvel, eindelijk af. Dat is langer dan de oude Grieken nodig hadden om het Parthenon te bouwen.

Het glazen meesterwerk is ontworpen door de Frans-Zwitserse architect Bernard Tschumi en biedt onderdak aan meer dan 4000 vondsten.

Op de hoogste verdieping, waar ook de Griekse helft van de Parthenonsculpturen worden getoond, heb je een adembenemend zicht op de Akropolis. Beneden maakt de glazen vloer de restanten van een Griekse nederzetting zichtbaar.

Het nieuwe museum kwam er om druk uit te oefenen op Groot-Brittannië. Begin negentiende eeuw bracht de toenmalige Britse ambassadeur in Istanboel stukken van het Parthenon over naar Engeland.

Athene vraagt ze al een kwarteeuw terug, maar Londen weigerde omdat er in Athene geen geschikte ruimte zou zijn. Dankzij het gloednieuwe museum vervalt dat argument.

Gesloten op dinsdag.

Ellen de Wolf

Het glazen huis Het heeft meer dan veertig jaar geduurd, maar sinds vorige zomer is het nieuwe Akropolismuseum, aan de voet van de heuvel, eindelijk af. Dat is langer dan de oude Grieken nodig hadden om het Parthenon te bouwen. Het glazen meesterwerk is ontworpen door de Frans-Zwitserse architect Bernard Tschumi en biedt onderdak aan meer dan 4000 vondsten. Op de hoogste verdieping, waar ook de Griekse helft van de Parthenonsculpturen worden getoond, heb je een adembenemend zicht op de Akropolis. Beneden maakt de glazen vloer de restanten van een Griekse nederzetting zichtbaar. Het nieuwe museum kwam er om druk uit te oefenen op Groot-Brittannië. Begin negentiende eeuw bracht de toenmalige Britse ambassadeur in Istanboel stukken van het Parthenon over naar Engeland. Athene vraagt ze al een kwarteeuw terug, maar Londen weigerde omdat er in Athene geen geschikte ruimte zou zijn. Dankzij het gloednieuwe museum vervalt dat argument. Gesloten op dinsdag. Ellen de Wolf