Europees Hof: extra bescherming voor vliegtuigpassagiers

© Reuters

Luchtvaartmaatschappijen moeten voortaan vaker compensatie betalen wanneer passagiers buiten hun schuld benadeeld worden.

Luchtvaartmaatschappijen zullen voortaan beter op hun tellen moeten passen bij het doorverkopen van de plaatsen van passagiers die hun aansluiting dreigen te missen, of wanneer ze hun vluchtschema’s herschikken om een staking op te vangen.

Benadeelde passagiers treft ook in die gevallen immers geen schuld, waardoor ze recht hebben op compensatie. Dat stelt het Europees Hof van Justitie in twee arresten.

Te laat, plaats weg

De rechters in Luxemburg spraken zich uit in twee zaken waarbij passagiers niet op het vliegtuig mochten stappen, hoewel ze op tijd en met een bevestigde boeking waren opgedaagd. Zo had de Spaanse maatschappij Iberia de plaatsen van enkele reizigers al doorverkocht omdat ze hun aansluiting dreigden te missen. Toen ze toch nog op tijd kwamen, waren hun plaatsen dus al weg.

Maar ook het Finse Finnair ging volgens het EU-hof in de fout toen het zijn vluchtschema herschikte om een groep passagiers getroffen door een staking niet al te lang te laten wachten, zelfs al legde het ook een extra toestel in. Een aantal passagiers die de dag nadien vlogen, moesten door die reorganisatie immers een dag langer wachten.

In beide gevallen traden de maatschappijen de Europese regels met de voeten door geen compensatie te geven, oordeelt het Europees Hof nu. De weigering was immers niet de schuld van de getroffen passagiers. Zij hadden met andere woorden wel degelijk recht op een onmiddellijke vergoeding, de terugbetaling van de tickets of een andere vlucht met verzorging tijdens het wachten. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content