Europa wil betere bescherming voor vakantiegangers

De Europese Commissie wil meer financiële bescherming bieden aan toeristen die op het internet een pakketreis boeken.

“Wie beelden heeft gezien van de duizenden vakantiegangers die na de faillissementen van Sky Europe, XL, Futura en Zoom op luchthavens waren gestrand, begrijpt dat het moment is aangebroken om consumenten beter te beschermen”, zegt eurocommissaris voor Consumenten Meglena Kuneva.

Sinds 1990 bestaat een Europese richtlijn, waarin het recht op informatie, de aansprakelijkheid bij ondermaatse diensten en bescherming bij insolvabiliteit wordt geregeld voor mensen die bij een reisagent een pakketreis (combinatie van vlucht, hotel, huurwagens, enzovoort) boeken.

De richtlijn moet opgefrist worden omdat de reismarkt sindsdien sterk is gewijzigd. Steeds meer consumenten stellen online hun eigen pakketreizen samen, bijvoorbeeld door een vlucht te boeken bij één operator en vervolgens een huurauto te bestellen bij een partnerorganisatie. Ongeveer een kwart van de Europeanen boekt momenteel die zogenaamde dynamische pakketreizen.

Bij die formules geldt de Europese bescherming niet steeds. Daarom wil de Commissie de reikwijdte van de richtlijn uitbreiden. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie wil de garanties ook laten gelden voor passagiers van cruises en nachttreinen. Mensen die hun reis boeken bij maatschappijen die geen partnerschap met elkaar hebben, blijven dan weer verstoken van de bescherming.

De Commissie wil in de loop van volgend jaar concrete voorstellen op tafel leggen en een voorstel doen om alle luchtvaartpassagiers minimale bescherming te bieden tegen failliete maatschappijen, inclusief de mensen die enkel een vliegticket kochten.

Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content