Klimaatproblemen, het einde van onze beschaving, de ondergang van de mensheid zelf: als je prominente denkers bezig hoort, is er niets waar selfietoeristen níét verantwoordelijk voor zijn. Als de narcisten-op-verplaatsing niet met elkaar op de vuist gaan om het beste plekje te bemachtigen, dan vertrappelen ze wel Hollandse tulpenvelden of takelen ze met hun selfiesticks kunstwerken toe. Ongerepte bergtoppen, tempels, concentratiekampen en rampgebieden: geen plek op de wereld of je struikelt er over instagrammende reizigers. Tenzij ze zelf van een rots donderen, wat ook vaak gebeurt.

De jacht op selfieplekken illustreert hoezeer reizen een statussymbool geworden is. Net als het gepronk op de sociale media met apps die tonen hoeveel landen we bezocht hebben. We doen alsof reizen over grote ervaringen gaat, meent de Nederlandse filosoof Ruud Welten, maar we willen vooral kunnen zeggen dat we er geweest zijn, erbij horen en indruk maken op anderen. Onderzoek van de universiteiten van Amsterdam en Twente bevestigt dat de reactie van onze sociale omgeving enorm doorweegt op vakantiekeuzes, en volgens Expedia trekt een op de drie jonge Belgen bewust naar Instagrammable bestemmingen.

Een op de drie jonge Belgen reist bewust naar Instagrammable bestemmingen.

De toerist is dan ook een curieus beestje. De grootste ergernissen van de bezoekers van zomerse hotspots? Drukte en het geselfie van anderen. Al houden we zulke schoonheidsfoutjes behendig uit beeld en verzwijgen we ze ook in onze vakantieverhalen. In een grootschalige Amerikaanse studie bekende twee derde dat ze hun laatste reis achteraf mooier voorstelden dan ze echt was. Een desastreuze reis? Ruim de helft zou ze wellicht doodzwijgen.

Al zijn selfietoeristen misschien niet zo oppervlakkig en ongecultiveerd als critici beweren. Per slot van rekening poseerden onze grootouders ook voor de toren van Pisa, en sluiten mooie Instagramplaatjes niet uit dat je je bestemming ook met je eigen ogen bekijkt, er iets over leert of in gesprek raakt met een local. Met mate foto's en selfies maken lijkt sterke vakantieherinneringen eerder in de hand te werken dan te verhinderen, concludeerden Texaanse onderzoekers, terwijl opgesmukte verhalen op termijn onze herinnering aan de gebeurtenissen zelf beïnvloeden. Wel een beetje uitkijken: je moet je reis nog kunnen navertellen.