Driekwart van de Europeanen gaat in 2013 op vakantie

© Thinkstock

Zeven op de tien Europeanen zijn vorig jaar op reis gegaan en 75 procent wil dat ook dit jaar doen.

Dat blijkt uit de “The Flash Eurobarometer” over de toeristische sector die de Europese Commissie heeft vrijgegeven.

Veertig procent zal een reis tussen de vier en dertien nachten maken, zo leert de peiling nog. Vorig jaar ging 71 procent van de Europeanen weg van huis, voor zaken of als toerist. Een ruime meerderheid (88 procent) van de vakantiegangers bleef binnen de grenzen van de Europese Unie. Opmerkelijk in de statistieken van 2012 was dat maar weinig Luxemburgers (2 pct) en Belgen (14 pct) voor vakantie in eigen land kozen.

Grieken en Italianen halen meer dan 80 pct als het om vakantie in eigen land gaan. Daar zal het zonnige klimaat allicht voor veel tussen zitten. Dezelfde reden ook waarom wij en de Luxemburgers in groten getale het zonnige buitenland opzoeken.

Over de vakantieplannen voor dit jaar, 2013, kan nog gezegd worden dat vele Europeanen, 41 procent om precies te zijn, hun ‘grote vakantie’ in eigen land zullen doorbrengen. 27 pct zal een ander Europees land bezoeken, bijna een op vijf (18 pct) bezoekt een land buiten de eurozone. Als het gaat over alle vakanties, dan kiest 51 pct voor eigen land, 43 pct voor de eurozone en 27 pct buiten Europa.

Spanje populairste vakantieland

Spanje blijft in 2013 het populairste vakantieland met een marktaandeel van 12 pct, gevolgd door Italiƫ met 8 pct en Frankrijk 7 pct. Oostenrijk, Duitsland, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk halen elk 4 pct.

Voor Ć©Ć©n op de drie respondenten speelt de economische crisis wel degelijk een rol in zijn vakantieplanning. Maar een grotere groep (41 pct) zegt dat de crisis geen invloed heeft op de vakantieplannen en het bijhorende budget. Bijna Ć©Ć©n op de vijf, 18 pct, zegt dat er geen reisplannen zijn voor 2013.

FinanciĆ«le redenen zijn voor 46 pct de reden om geen reis te maken, 23 pct geeft “persoonlijke of privĆ©redenen” op als reden om geen reis te maken. Bijna Ć©Ć©n op de tien, 9 pct, zegt dat ze liever thuis blijven, voor 7 pct laten de beroepsverplichtingen niet toe om een vakantietrip te maken. Zes procent tenslotte zegt dat ze geen tijd hebben om op reis te gaan.

Redenen voor een vakantie

Tijd doorbrengen in de zon, of op het strand, dat was voor de meeste vakantiegangers (40 pct) de hoofdreden om een trip te maken in 2012. 36 pct maakte een reis om familie of vrienden te bezoeken. 26 pct ging op reis om te genieten van de natuur, 22 pct gaf een cultureel doel op en 20 pct koos expliciet voor een stadsbezoek.

Zo’n 12 pct vermeldde wellness en/of een gezondheidsbehandeling en 10 pct noemde sportbeoefening de hoofdreden van de reis. 7 pct tenslotte gaf het bezoek aan een festival op als het hoofdmotief voor de vakantietrip in 2012.

Internet wint terrein

Bij de keuze van zijn bestemming zegt 56 pct voort te gaan op adviezen van vrienden, collega’s of familieleden, 46 pct noemt informatie op het internet als belangrijkste gids. EĆ©n derde vindt persoonlijke ervaring het meest doorslaggevend, 21 pct vertrouwt op de informatie of adviezen van reisbureaus en toeristische informatiekantoren, 11 pct haalt de mosterd uit reiscatalogussen of brochures.

Slechts 9 pct laat zich leiden door de krant, de radio of televisie bij het bepalen van het reisdoel, 8 pct door toeristische gidsen/boeken en gespecialiseerde tijdschriften en slechts 5 pct baseert zich op sociale media.

Internet is dan weer wel de meest gebruikte manier geworden om een reis te boeken, bij 53 pct van de respondenten om precies te zijn, terwijl nog 19 pct gebruikmaakt van de diensten van een reisbureau.

Het onderzoek van de Flash Eurobarometer “Attitudes of Europeans towards Tourism” (No 370) vond plaats in de 27 lidstaten van de Europese Unie en zeven bijkomende landen: KroatiĆ«, Turkije, de Voormalige Joegoslavische Republiek MacedoniĆ«, Noorwegen, IJsland, de Servische Republiek en IsraĆ«l. Er werden in totaal 30.628 mensen, behorend tot verschillende sociale en demografische bevolkingsgroepen, bevraagd. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content