De metamorfose van het Rijksmuseum

Meer licht, minder labyrint

Hét museum van Nederland bleef een decennium dicht en de vernieuwing slorpte 375 miljoen euro op. Maar het was dan ook een titanenwerk. En het resultaat is er een om trots op te wezen. Het Spaanse architectenbureau Cruz y Ortiz Architectos verbouwde het 19de eeuwse donkere gebouw tot een modern museum met veel lichtinval.

Spectaculair is de grootse entreehal, een overdekte binnenplaats met grote glazen koepels die een ontmoetingsplaats vormt om te eten of cadeautjes te kopen. “De hal fungeert ook als oriëntatiepunt. Want het labyrintische karakter van het museum was een groot probleem”, zegt architect Antonio Ortiz.

“Bovendien was het museum niet meer afgestemd op het grote aantal bezoekers. Nu hebben we zowat alle aspecten geoptimaliseerd. Philips ontwierp speciale led-lampen, we installeerden ontspiegelde vitrinekasten en ook de veiligheid en akoestiek zijn aangepast”.

Terug naar de oorsprong

“In de Eregalerij, waar de 17de eeuwse meesters als Hals, Vermeer en De Nachtwacht van Rembrandt hangen, keerden we terug naar de de grandeur van oorspronkelijk architect Pierre Cuypers”, gaat Ortiz verder. “De originele decoratie werd vanonder de witte verflaag gehaald en in de voorhal is de authentieke mozaïekvloer in ere hersteld.”

Nieuw is ook de manier van tentoonstellen, zegt Taco Dibbits, directeur Collecties. “Samen met de schilderijen tonen we meubels of gebruiksvoorwerpen in dezelfde ruimte. Hierdoor treedt je letterlijk binnen in de wereld van Vermeer of Rembrandt. Je stapt hun eeuw binnen. De opstelling is ook rustiger voor het oog. We hebben er tenslotte bewust voor gekozen geen video-of computerschermen aan te wenden. De kunstwerken moeten voor zich spreken.”

Voortaan biedt het Rijksmuseum ook een presentatie van de cultuurgeschiedenis van de 20ste eeuw, o.a met schilderijen van Mondriaan, Appel en zelfs een klein vliegtuigje. (Ann Heylens in Plus Magazine)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content