Wim Tellier legt enorme foto van een krab op het strand van Knokke-Heist

© Wim Tellier

Kunstenaar Wim Tellier heeft een 3000 vierkante meter grote foto op het strand van Knokke-Heist gelegd. Het kunstproject is de komende twee weken te zien.

Kunstenaar Wim Tellier maakt grootschalige kunstinstallaties door foto’s te integreren in omgevingen als een vorm van landscape art. Hij vergaarde internationale erkenning met kunstprojecten als “We Wish” in 2006, waarbij hij een blow-up van zijn zoontje van 600 m2 maakte en in diverse wereldsteden integreerde, met als laatste toplokatie de Santa Monica Pier in Los Angeles; “Protect 7-7” in 2009, met de eerste kunstinstallatie op Antarctica bestaande uit 6 blow-ups van 800m2 ; in 2013 “We Drift” een kunstinstallatie bestaande uit 1000 foto’s van 16m2 die aan de mensen getoond werd dmv een natuurlijke kracht, een getijdenrivier.

Kunstproject op de Zuiderdokken in Antwerpen uit 2009
Kunstproject op de Zuiderdokken in Antwerpen uit 2009© Belga

In 2014 verzorgde hij met Canon 2 kunstinstallaties op Tomorrowland. Eén installatie omvatte 46 camera’s om een van de meest unieke groepsportretten aller tijden te maken.

Wim Tellier presenteert nu nieuwste kunstproject project “TIME “. Op het strand van Knokke-Heist integreerde hij een cirkelvormig beeld van 3.000m2. Het is een beeld met een dubbele beeldvorming, waarvan het hoofdobject een kwetsbare krab is die duizend maal vergroot werd.

De achtergrond bestaat uit fish-eye foto’s van unieke landschappen waarvoor Wim Tellier de hele wereld rondreisde. Deze beelden hebben de bedoeling de toeschouwers een open kijk op de wereld te geven. Het grafische en logistieke aspect van het project is vooruitstrevend en revolutionair.

De “TIME ” foto ligt 2 weken voor het casino op het strand van Knokke-Heist. Om de dimentie van de blow-up weer te geven staan er 5 kubussen van 4 m hoog. Het publiek mag over de foto wandelen om de fish-eye foto’s te bewonderen. Zonder het te weten zullen ze op die manier, onder andere door het zand aan de schoenen, bijdragen aan de gedeeltelijke vernietiging van het kunstwerk. Een treffender illustratie van de ecologische voetafdruk van de mens is nauwelijks denkbaar.

Na de expositie wordt het conceptueel beschadigde beeld in 12 spieën gesneden. Dan gaat Wim eigenhandig de spieën integreren op 12 toplocaties over de wereld: Madagascar, Ethiopië, Nieuw Zeeland, Portugal, Ijsland, Mongolië, Bolivië, Ierland, Nepal, Rusland, Marokko, Patagonië. Elke locatie vertelt dan een eigen, uniek verhaal om de impact te laten zien van de mens op de planeet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content