Brusselse voetgangerszone testlaboratorium voor fietstaxi’s

Fietstaxi © -

Vrijdag daalde een tiental elektrisch aangedreven driewielfietsen van het Brusselse Terkamerenbos af naar de voetgangerszone om het idee voor een fietstaxidienst in de hoofdstad uit te testen. Initiatiefnemer Cyclommunication hoopt na een analyse van de feedback een plan voor te leggen aan het gewest, de taxi’s en de MIVB.

Buiten een vroege lekke band verliep de tocht naar wens voor Dominique Maeck, mede-oprichter van Cyclommunication, en de vrijwilligers die voorbijgangers een gratis ritje aanboden. De fietsen werden in Frankrijk ontworpen en geproduceerd.

Net als klassieke elektrische fietsen beschikken ze over een aandrijving van 250 watt. Hun snelheid is begrensd op 25 kilometer per uur, achteraan is plaats voor twee passagiers. Onderweg kregen de fietsers veel ongeruste vragen van taxibestuurders. “We komen niet in het vaarwater van de taxi’s. Onze bedoeling is het bestaande aanbod aan te vullen met korte ritten. Daarvoor is de Brusselse voetgangerszone een ideale actieradius”, zegt Maeck.

Op korte termijn mikt de dienst op advertentie-opdrachten en evenementen, om bijvoorbeeld festivalgangers van de camping naar de concertzone te brengen. Voor een echte taxidienst wacht men op feedback van klanten, om dan een voorstel te doen aan enkele belanghebbenden, zoals het gewest, de taxi’s en de MIVB. Ook het statuut van het personeel is nog niet vastgelegd. In Parijs werkt Cyclopolitain, dat dezelfde fietsen gebruikt, met zelfstandigen, maar Maeck vreest een Uberscenario, waarbij de chauffeurs zich recent in California tegen het bedrijf keerden om toch als werknemers beschouwd te worden.(Belga/LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content