De SkyCycle, zoals het ontwerp heet, is een 220 kilometer lang netwerk van fietspaden boven bestaande spoorlijnen. De paden zijn enkel bedoeld voor fietsers en voetgangers en zorgen ervoor dat de Londense straten in de toekomst niet nog voller worden dan ze nu al zijn. De paden zijn op 200 toegangspunten te bereiken zodat er voor iedere Londenaar een punt in de buurt ligt.

Volgens Norman Foster, zelf een fervente fietsliefhebber, zouden veel meer Londenaren de fiets nemen dan nu het geval is als het maar veiliger zou zijn. Op dit moment moeten fietsers zich tussen de auto's wagen op de toch al overvolle wegen. Bovendien kunnen ze door de beperkingen van het wegennetwerk meestal geen rechtstreekse route nemen, maar moeten ze via een omweg naar hun bestemming fietsen.

Voorbeeld voor alle grote steden

Voor al die problemen biedt zijn SkyCycle een oplossing. Bovendien is dit netwerk veel goedkoper om aan te leggen dan het bouwen van nieuwe wegen omdat het gebruik maakt van reeds bestaande spoorlijnen.

Om het nog aantrekkelijker te maken kunnen er langs de routes winkeltjes, restaurants en andere bedrijven gevestigd worden waar nu geen plaats meer voor is.

De andere voordelen - fietsen is gezond, het is mileuvriendelijk en het verlicht de druk op de wegen - spreken voor zich. Volgens Norman Foster zou zijn plan wel eens als voorbeeld kunnen dienen voor alle grote steden die fietsvriendelijk willen worden, maar daar nu geen ruimte voor hebben. (MS)

De SkyCycle, zoals het ontwerp heet, is een 220 kilometer lang netwerk van fietspaden boven bestaande spoorlijnen. De paden zijn enkel bedoeld voor fietsers en voetgangers en zorgen ervoor dat de Londense straten in de toekomst niet nog voller worden dan ze nu al zijn. De paden zijn op 200 toegangspunten te bereiken zodat er voor iedere Londenaar een punt in de buurt ligt. Volgens Norman Foster, zelf een fervente fietsliefhebber, zouden veel meer Londenaren de fiets nemen dan nu het geval is als het maar veiliger zou zijn. Op dit moment moeten fietsers zich tussen de auto's wagen op de toch al overvolle wegen. Bovendien kunnen ze door de beperkingen van het wegennetwerk meestal geen rechtstreekse route nemen, maar moeten ze via een omweg naar hun bestemming fietsen. Voorbeeld voor alle grote steden Voor al die problemen biedt zijn SkyCycle een oplossing. Bovendien is dit netwerk veel goedkoper om aan te leggen dan het bouwen van nieuwe wegen omdat het gebruik maakt van reeds bestaande spoorlijnen. Om het nog aantrekkelijker te maken kunnen er langs de routes winkeltjes, restaurants en andere bedrijven gevestigd worden waar nu geen plaats meer voor is. De andere voordelen - fietsen is gezond, het is mileuvriendelijk en het verlicht de druk op de wegen - spreken voor zich. Volgens Norman Foster zou zijn plan wel eens als voorbeeld kunnen dienen voor alle grote steden die fietsvriendelijk willen worden, maar daar nu geen ruimte voor hebben. (MS)