Antwerpen investeert deze legislatuur fors in 'missing links' en zwakke schakels in het stedelijke fietsnetwerk en wil dat niet alleen inwoners en woon-werkverkeer daarvan profiteren, maar ook recreationele bezoekers. De stad wil onder meer logiesverstrekkers zoals hotels ondersteunen bij het uitbouwen van fietsverhuurinitiatieven en fietsroutes uitstippelen die passen bij evenementen zoals bijvoorbeeld Open Monumentendag.

Het toeristisch fietsactieplan moet Antwerpen internationaal nog meer op de kaart zetten als fietsvriendelijke stad. Het globale aandeel fietsers bij alle verplaatsingen ligt er nu al op 28,9 procent, ten opzichte van het Vlaamse gemiddelde van 12,7 procent. Daarmee scoort Antwerpen op Europees vlak bijzonder goed en moet het eigenlijk enkel echte 'fietssteden' als Groningen en Utrecht laten voorgaan. De stad investeert bovendien nog extra in fietsinfrastructuur en daarbuiten werkt de provincie aan een netwerk van fietsostrades.

Zoals de locals

"Met de fiets kom je als bezoeker op plaatsen waar je anders nooit zou komen", zegt schepen voor Toerisme en Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Bovendien past fietstoerisme in de reistrend om dezelfde dingen te doen als de lokale inwoners. Een uitgebreid fietsaanbod kan dus een meerwaarde creëren voor toeristen."

Het Antwerpse deelfietsenproject Velo is vooral erg populair bij inwoners en vaste bezoekers, maar het aantal dag- en weekpassen (waar toeristen gebruik van maken) is nog erg beperkt en ook het aantal private fietsverhuurders is klein. De stad wil zich daarom naar logiesverstrekkers richten en wil verhuurders ook overtuigen om een meer gevarieerd aanbod te verzorgen zoals bijvoorbeeld koersfietsen voor echte wielertoeristen.

Er komen ook fotoreportages om in promotiemateriaal te gebruiken en er wordt een werkgroep opgestart rond nieuwe fietsmerchandising voor Antwerpen, zoals sportieve outfits met het logo van de stad. (Belga)

Antwerpen investeert deze legislatuur fors in 'missing links' en zwakke schakels in het stedelijke fietsnetwerk en wil dat niet alleen inwoners en woon-werkverkeer daarvan profiteren, maar ook recreationele bezoekers. De stad wil onder meer logiesverstrekkers zoals hotels ondersteunen bij het uitbouwen van fietsverhuurinitiatieven en fietsroutes uitstippelen die passen bij evenementen zoals bijvoorbeeld Open Monumentendag.Het toeristisch fietsactieplan moet Antwerpen internationaal nog meer op de kaart zetten als fietsvriendelijke stad. Het globale aandeel fietsers bij alle verplaatsingen ligt er nu al op 28,9 procent, ten opzichte van het Vlaamse gemiddelde van 12,7 procent. Daarmee scoort Antwerpen op Europees vlak bijzonder goed en moet het eigenlijk enkel echte 'fietssteden' als Groningen en Utrecht laten voorgaan. De stad investeert bovendien nog extra in fietsinfrastructuur en daarbuiten werkt de provincie aan een netwerk van fietsostrades. Zoals de locals "Met de fiets kom je als bezoeker op plaatsen waar je anders nooit zou komen", zegt schepen voor Toerisme en Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Bovendien past fietstoerisme in de reistrend om dezelfde dingen te doen als de lokale inwoners. Een uitgebreid fietsaanbod kan dus een meerwaarde creëren voor toeristen." Het Antwerpse deelfietsenproject Velo is vooral erg populair bij inwoners en vaste bezoekers, maar het aantal dag- en weekpassen (waar toeristen gebruik van maken) is nog erg beperkt en ook het aantal private fietsverhuurders is klein. De stad wil zich daarom naar logiesverstrekkers richten en wil verhuurders ook overtuigen om een meer gevarieerd aanbod te verzorgen zoals bijvoorbeeld koersfietsen voor echte wielertoeristen. Er komen ook fotoreportages om in promotiemateriaal te gebruiken en er wordt een werkgroep opgestart rond nieuwe fietsmerchandising voor Antwerpen, zoals sportieve outfits met het logo van de stad. (Belga)