De cijfers komen uit de publicatie "BRUtrends", een jaarlijks overzicht van de belangrijkste cijfers en tendenzen van Brussels Airport. Vanop Zaventem vliegt de Nederlandse maatschappij KLM momenteel vijf keer per dag van en naar Amsterdam. Het gaat om zogenoemde feedervluchten: passagiers worden naar de luchthaven Schiphol gevlogen, de hub van KLM in Amsterdam, waar ze overstappen op een langeafstandsvlucht, of omgekeerd.

Kritiek

Regelmatig komt er kritiek op dergelijke korte vluchten. Beide luchthavens liggen in vogelvlucht op ongeveer 150 kilometer van elkaar, een vlucht duurt soms maar 22 minuten. In Nederland was er eerder dit jaar een meerderheid in de Tweede Kamer om de Amsterdam-Brusselvluchten af te schaffen, maar zover kwam het uiteindelijk niet. Zo'n verbod zou indruisen tegen de Europese vrijemarktregels, zei de bevoegde minister.

Treinaanbod

Bij ons pleitte onder meer de partij Groen al dat 'kortere vluchten plaats moeten maken voor (internationaal) treinverkeer'. Maar dan moet het treinaanbod wel volgen. In het station van Brussels Airport stoppen momenteel geen hogesnelheidstreinen. Wie met de Thalys vanuit Parijs of Amsterdam naar Zaventem wil gaan, moet - met zijn bagage - overstappen in Brussel-Zuid. Thalys heeft ook niet onmiddellijk plannen om zijn treinen te laten stoppen op de luchthaven. Dat zou de reistijd voor de andere reizigers te veel verlengen, klonk het eerder al. De Beneluxtrein (IC Amsterdam-Brussel) stopt wel in Schiphol en Brussels Airport, maar de reistijd tussen beide luchthavens bedraagt meer dan twee uur.

Rangschikking

De verbinding met Amsterdam is de kortste route vanop Brussels Airport. Met 280.000 reizigers staat ze op de 28ste plaats van de populairste bestemmingen. Twee andere korte verbindingen - 300 tot 350 kilometer in vogelvlucht - staan een pak hoger in de rangschikking. Zo is Londen de vijfde bestemming vanuit Zaventem (688.000 reizigers in 2018) en Frankfurt staat op plaats 8 met 589.000 passagiers.