Delhi

Wie in de Indiase hoofdstad aanbelandt, komt zintuigen te kort om de veelheid aan indrukken te kunnen verwerken. Deze stad van veertien miljoen mensen is in volle ontwikkeling. Al bij aankomst in de luchthaven valt de indringende geur op: een mix van kruiden, wierook en ondefinieerbare zaken. De geur van Azië.

In Old Dehli worden de trommelvliezen op de proef gesteld. Het is er een getoeter van jewelste: bromfietsen, auto’s, riksja’s, handkarren en voetgangers proberen allemaal vooruit te komen in de nauwe straatjes terwijl kleurrijke handelaren hun waren aanprijzen aan de al even kleurrijke voorbijgangers. Het is een indrukwekkend schouwspel waardoor zelfs de meest doorgewinterde toerist even van zijn stuk wordt gebracht. Een groot contrast met het residentiële, door Britten gebouwde New Delhi in het zuiden van de stad, waar de gegoede Indiërs, ambassades en internationale hotels een stek hebben. ‘Fusion’, een combinatie van oud en nieuw, dat is dan ook de manier waarop Delhi zichzelf wil promoten.

De meeste bezienswaardigheden -en Delhi telt maar liefst drie monumenten die door de UNESCO tot Werelderfgoed zijn uitgeroepen- bevinden zich ook in New Delhi. De historische site van de 12de eeuwse Qutub Moskee, Humaun’s Tomb, een grafmonument waarop later de Taj Mahal werd geïnspireerd, en het Rode Fort, het nationale symbool van India, dat als paleis werd opgericht door Mogolkeizer Shah Jahan. Niet op de UNESCO-lijst, maar bijzonder mooi is de Jama Masjid Moskee. Ook de moeite waard voor een ommetje zijn de Gate of India, vlakbij het parlement en het presidentieel paleis, en de Lotustempel. Een stop bij het Gandhi-museum kan je bezoek afmaken.

India is nog altijd niet bekomen van de zware aanslagen in Mumbai en ook in Delhi moet je zowat bij elk hotel door een security check. Maar het moeilijkste en gevaarlijkste bij een bezoek aan de Indiase hoofdstad is ongetwijfeld het verkeer. Sinds de heilige koeien naar cowshelters aan de rand van de stad zijn gebracht, worden de Indische chauffeurs niet langer gehinderd door zich midden op de straat verpozende runderen en kunnen ze dus ongestoord over de wegen scheren.

Tot voor kort hadden toeristen ook weinig andere opties dan zich in de heksenketel te wagen met de bus, taxi of de traditionele en goedkopere autoriskja. Maar in Delhi wordt volop gebouwd aan een spiksplinternieuwe metro. Nu beslaat het netwerk al een vierde van de stad en tegen 2010 verbindt hij alle bezienswaardigheden met elkaar. Niets hoeft je dan nog tegen te houden om je onder te dompelen in deze boeiende Aziatische metropool.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content