Belgen die boeken op .be-site van buitenlandse reisorganisator zijn geld kwijt

© thinkstock

Zesendertig Belgische reizigers hebben de voorbije maanden gemeld dat ze hun geld kwijt zijn doordat ze geboekt hadden op een website met .be-extensie van een buitenlandse, vaak Nederlandse reisorganisator. Dat meldt de federale overheidsdienst (FOD) Economie.

Reizigers die boeken op zo’n site, worden niet altijd vergoed bij faillissement van de reisorganisator. Een groot deel van de Nederlandse reisorganisatoren bijvoorbeeld is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden, die reizigers vergoedt als de reisorganisator zijn verplichtingen niet kan nakomen. Maar dat is niet het geval voor Belgen die via internet boeken op een website met .be-extensie van een Nederlandse reisorganisator.

Volgens de FOD wist een aantal gedupeerde Belgische reizigers zelfs niet dat ze bij een buitenlandse reisorganisator hadden geboekt.”De FOD Economie raadt de Belgische consumenten daarom aan om oplettend te zijn wanneer zij online een reis boeken bij een buitenlandse reisorganisator via een .be website”, klinkt het in een persbericht. “Het is nuttig de identiteit van de reisorganisator na te gaan en op te zoeken of er een vergoeding is voorzien in geval van faling van deze organisator.”

In België moeten reisorganisatoren voldoende garanties kunnen geven dat ze hun verplichtingen kunnen nakomen bij insolvabiliteit. In de Kruispuntbank van Ondernemingen, te vinden op internet, kunnen reizigers nagaan of een onderneming in België is gevestigd of niet. Gedupeerden kunnen klacht indienden op de website van de FOD Economie. (Belga/KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content