Een echt fietsland is Noorwegen niet, in tegenstelling tot andere Scandinavische landen. In Zweden en Denemarken worden respectievelijk 12 en 17 procent van de verplaatsingen per fiets gedaan - in Noorwegen is dat amper 5 procent. De Noorse regering wil dat aandeel minstens verdubbelen, maar dat is niet makkelijk in een relatief bergachtig land waar het grote delen van het jaar donker en koud is.

Oslo maakt daarom 8 miljard kronen (852 miljoen euro) vrij om tien brede fietssnelwegen aan te leggen in en rond de negen grootste steden van het land. Zo moeten fietser veel sneller en veiliger grote afstanden kunnen afleggen. De snelwegen zijn dan ook niet bedoeld als verbindingen tussen de steden onderling, wel om de centra met voorsteden te verbinden.

Snelheid

De fietssnelwegen moeten niet alleen de veiligheid ten goede komen, maar ook de gemiddelde snelheid verhogen. Fietsers zullen er op een veilige manier tot 40 kilometer per uur kunnen rijden. Daardoor worden ook langere ritten aantrekkelijker, met name met elektrisch ondersteunde fietsen.

De fietspaden maken deel uit van het Nationale Verkeersplan dat de uitstoot van het Noorse verkeer drastisch moet verminderen. Tegen 2030 wil de Noorse regering de uitstoot van bussen met driekwart doen dalen en de helft van het vrachtwagenpark milieuvriendelijk maken. Ook de alomtegenwoordige ferry's worden aangepakt: 40 procent moet zuinig zijn of overschakelen op biobrandstoffen. (IPS)

Een echt fietsland is Noorwegen niet, in tegenstelling tot andere Scandinavische landen. In Zweden en Denemarken worden respectievelijk 12 en 17 procent van de verplaatsingen per fiets gedaan - in Noorwegen is dat amper 5 procent. De Noorse regering wil dat aandeel minstens verdubbelen, maar dat is niet makkelijk in een relatief bergachtig land waar het grote delen van het jaar donker en koud is.Oslo maakt daarom 8 miljard kronen (852 miljoen euro) vrij om tien brede fietssnelwegen aan te leggen in en rond de negen grootste steden van het land. Zo moeten fietser veel sneller en veiliger grote afstanden kunnen afleggen. De snelwegen zijn dan ook niet bedoeld als verbindingen tussen de steden onderling, wel om de centra met voorsteden te verbinden.SnelheidDe fietssnelwegen moeten niet alleen de veiligheid ten goede komen, maar ook de gemiddelde snelheid verhogen. Fietsers zullen er op een veilige manier tot 40 kilometer per uur kunnen rijden. Daardoor worden ook langere ritten aantrekkelijker, met name met elektrisch ondersteunde fietsen.De fietspaden maken deel uit van het Nationale Verkeersplan dat de uitstoot van het Noorse verkeer drastisch moet verminderen. Tegen 2030 wil de Noorse regering de uitstoot van bussen met driekwart doen dalen en de helft van het vrachtwagenpark milieuvriendelijk maken. Ook de alomtegenwoordige ferry's worden aangepakt: 40 procent moet zuinig zijn of overschakelen op biobrandstoffen. (IPS)