1. Heel Nederland is Amsterdam
...

1. Heel Nederland is AmsterdamAmsterdam is bij uitstek één van de steden die kreunt onder het toerisme. Daarom probeert de Nederlandse hoofdstad al een paar jaar om de toerist subtiel naar andere interessante trekpleisters te lokken. De marketingafdeling doet dat door heel Nederland in te lijven bij Amsterdam. Zo heet Zandvoort Amsterdam Beach, het Muiderslot Amsterdam Castle en bestaan er zelfs trips naar Amsterdam Lake District, in wezen een bustour naar de Beemster. Het idee achter die naamsveranderingen? De toerist laten denken dat het dichtbij is. Een strategie die ook heel wat lowcost luchthavens hanteren. 2. Bruin wordt groen op de Mount EverestDe foto van een file op de top van de Mount Everest ging dit jaar viraal. Die honderden klimmers per jaar moeten natuurlijk ook naar het toilet. Dertig dragers brengen hun uitwerpselen regelmatig naar beneden, want bevroren stoelgang kan anders jarenlang blijven liggen. Maar ook de stortplaatsen raken snel gevuld, waardoor insijpelende stoelgang het drinkwater in de regio infecteert. De Amerikaanse Gary Porter, ingenieur en klimmer, bedacht daar een oplossing voor: een mestvergister die de uitwerpselen moet omzetten in biogas. Hiermee kunnen de lokale inwoners op termijn voedsel koken en hun huizen verlichten.3. Mini-Japan in ThailandDe Kinkaku-ji tempel, oftewel het Gouden Paviljoen is één van de drukst bezochte attracties van Japan. Met 16.000 bezoekers per dag is het er lang niet zo rustig als de vele idyllische Instagram foto's suggereren. In het noorden van Thailand heeft men daar nu wat op bedacht: Hinoki Land, een amusementspark met replica's van Japanse hotspots. En dat is volgens sommige bezoekers beter dan the real deal. Je hoeft geen vliegtuigticket te betalen én in Hinoki Land kan je het balkon van de tempel wel betreden, iets wat bij de originele tempel niet mag. Niet iedereen is op zoek naar authentieke ervaringen zeker? 4. #SeeMoreLondonAan de massa toeristen op Oxford Street, in het British Museum en aan Buckingham Palace valt niet te ontsnappen. Toch mag het voor Londen gerust nog wat meer zijn, op voorwaarde dat de toeristen zich beter verspreiden in ruimte en tijd. Met de campagne #SeeMoreLondon probeert de Britse hoofdstad toeristen naar minder bekende buurten te lokken. Ruil Portobello Road Market dus eens in voor Walthamstow Market, neem de kabelbaan naar Greenwich in plaats van de London Eye of wandel tussen de dino's in Crystal Palace Park en niet in het Natural History Museum. Wil je dit op een ludieke manier doen, dan is er de Play London With Mr. Bean app waarmee je Pokémon Go-gewijs punten scoort. Die punten kan je inruilen voor kortingen in restaurants als je bepaalde locaties bezoekt. 5. Live file updates in Cinque TerreIn de vijf dorpjes van Cinque Terre zien de 5.000 inwoners ieder jaar meer dan twee miljoen toeristen passeren. Sommige paden hebben zo te lijden onder die bezoekersstromen dat grondverzakkingen ze zo goed als onbegaanbaar maken. Ook voor toeristen is het allebehalve magisch om in de massa van het ene naar het andere dorpje te wandelen. Tegenwoordig kunnen bezoekers daarom via een app zien hoe druk het in real time is op de verschillende paden, een techniek die wel vaker gebruikt wordt op skipistes, in attractieparken en voor musea. Als de routes rood kleuren, krijgen toeristen alternatieven voorgeschoteld en kunnen ze op basis hiervan een weloverwogen beslissing maken. 6. Bezoek Schotland door een VR-brilWandel door de Schotse highlands, bezoek een whiskystokerij en verken Edinburgh castle... vanuit je luie zetel. Visit Scotland heeft een uitstekende Virtual Reality app waarmee je de highlights bezoekt zonder het vliegtuig te moeten nemen. Hoewel de Schotse toeristische dienst met deze service toeristen net wil inspireren om ook een echt bezoek aan hun land te brengen, zou virtual reality voor plaatsen waar toeristen de fauna en flora ernstig verstoren, een alternatief kunnen zijn.7. Bierbakken in BerlijnOpenbaar drinken, het hoort bij Berlijn zoals de Brandenburger Tor. Op zwoele zomeravonden genieten veel toeristen en locals dan ook met een 'wegbier' van de straatmuziek op de Admiraalsbrug. Sfeervol maar tegelijkertijd heel erg vervelend voor de buurt, zeker als flesjes worden kapot gegooid of omver gelopen. De stad zou de traditie kunnen verbieden, maar doet dat niet. Er is wel een 'avondklok' vanaf 22 uur, maar die wordt niet strikt gehandhaafd. In plaats daarvan zijn er bierbakken geplaatst, zodat de flesjes alvast netjes kunnen worden verzameld. Een maatregel die qua overlast een groot verschil maakt, maar die de charme van de plek niet aantast. 8. Locals steunen via FairbnbVia Fairbnb, een sociaal alternatief voor Airbnb kunnen huurders binnenkort lokale projecten steunen. De helft van de 15 procent commissie die de toeristen betalen gaat naar lokale organisaties die bijvoorbeeld graffiti opkuisen of gemeenschapstuinen onderhouden. De bedoeling van deze start-up uit Bologna is om zo de contacten tussen inwoners en toeristen te versterken en de toerist een concrete bijdrage te laten leveren aan de lokale gemeenschap. Ook voor verhuurders zijn de regels strenger. Zo mag iedereen maximum één accommodatie verhuren. Klinkt vertrouwd, nee? Een beetje zoals Airbnb in haar begindagen.