Aantal klachten na reizen blijft beperkt

© Thinkstock

Vooral transportproblemen, slecht georganiseerde uitstappen en slecht eten komen vaak voor.

De Geschillencommissie Reizen heeft vorig jaar 496 aanvragen tot tussenkomst gekregen. Er werden 92 dossiers geopend. Dat staat in het jaarverslag van de geschillencommissie, waarover Le Soir bericht.

Een van de klassiekers bij de klachten is dat de kwaliteit van het verblijf niet beantwoordt aan wat de brochure of website beloofde. Transportproblemen, slecht georganiseerde uitstappen en slecht eten komen ook regelmatig voor. Vorig jaar werden uiteindelijk 87 dossiers volledig behandeld. Daarbij waren 263 mensen betrokken. In twee op de drie dossiers kwam het tot een schadevergoeding, van gemiddeld 898 euro.

Bij de geschillencommissie is er ook een verzoeningsprocedure. Daar werden vorig jaar 333 dossiers geopend en 81 dossiers behandeld. De bedragen van de schadevergoedingen in deze procedure worden niet bekendgemaakt. Jaarlijks worden in België drie miljoen georganiseerde reizen aan de man gebracht. Het aantal klachten bij het officiële klachtenorgaan blijft beperkt, met 829 initiële vragen, aldus de krant.

Volgens Anne Moreaux, de voorzitster van de Geschillencommissie Reizen, heeft dat onder meer te maken met “de inspanningen van tussenpersonen en reisorganisatoren om zo veel mogelijk klachten in der minne te regelen”. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content