Aan boord van de eerste Belgische Dreamliner

© Jetairfly

‘Ruimer, stiller en sneller’, zo omschrijft Jetairfly zijn eerste Boeing 787 of Dreamliner. Wij vlogen mee en ontdekten de praktische, comfortabele en ludieke snufjes van het vliegtuig.

Jetairfly is de eerste Belgische luchtvaartmaatschappij die met een Boeing 787 of Dreamliner, het luchtruim doorkruist. Het vliegtuig is volgens de reismaatschappij ‘het meest grensverleggende passagiersvliegtuig van de laatste decennia’. Tijd om dat eens uit te testen. Wij vlogen mee op de eerste vlucht van Brussel over Luik tot in Oostende.

Dat het vliegtuig ontzettend ruim is, is alvast niet gelogen. Het toestel telt 300 plaatsen onderverdeeld in drie categorieën. Zelfs de grootsten onder ons, kunnen vlot hun zitplaats bereiken. Jezelf dubbelplooien om op je stoel te raken is in dit toestel niet nodig.

De stewardessen staan de de passagiers bij met de grootst mogelijke glimlach. ‘Wij zijn vooral voorstander van de grote opbergruimtes voor handbagage. Geen geknoei meer met koffers en tassen die vijf rijen verder dan de passagier opgeborgen zitten ‘, klinkt het.

Smartphone opladen De raampjes zijn groter dan bij andere vliegtuigen, maar indrukwekkender: een rolluikje ontbreekt. Met een knop kan de reiziger zelf zijn of haar raampje lichter of donkerder maken.

Allerlei snufjes sieren het vliegtuig, het ene al wat nuttiger dan het andere. Het vliegtuig heeft bijvoorbeeld lampjes in allerlei kleuren, die het personeel voor de “feestvlucht” net als een wave laat afgaan. Bijzonder amusant, maar de lampjes verhogen niet onmiddellijk het reiscomfort. De beenruimte daarentegen doet dat wel. Zelfs in economyclass staan de rijen stoelen op 75 centimeter van elkaar.

Ook het individuele scherm, dat in economyclass op de zetel voor je hangt en in Businessclass indien gewenst uit de armleuning tevoorschijn komt, is erg functioneel. De schermpjes hebben onder meer een eigen usb-aansluiting. Tijdens de vlucht kan de reiziger dus zijn smartphone opladen of alvast de vakantiefoto’s bekijken. Deze tool werkt wel alleen als het vliegtuig zich boven de 3.000 meter bevindt.

Kinderziektes

Van de kinderziektes waarmee de Boeing in het verleden had af te rekenen is, tijdens de testvlucht gelukkig niets te merken. Eind 2012 ondervond een Japanse vliegmaatschappij dat het elektrische circuit van de Boeing 787 storingsgevoelig was, waardoor kortsluiting met brand kon ontstaan en functies konden uitvallen. De vliegtuigen werden daardoor een tijdje aan de grond gehouden.

‘De Boeing 787 Dreamliner is een bijzonder vliegtuig’, zegt CEO Gunther Hofman trots. ‘Het vliegtuig is zuinig en door de gewijzigde druk, neemt je bloed meer zuurstof op. Zo kom je met een frisser gevoel aan op je bestemming.’

Hoewel vliegen op zich erg vervuilend blijft, gebruikt de Dreamliner tot 20 procent minder brandstof en stoot het tot 20 procent minder schadelijke gassen uit. De motoren zien er weliswaar bombastisch uit, maar bij het opstijgen en landen merken we dat ze beduidend stiller zijn dan klassieke vliegtuigmotoren. Zelfs de ‘boenk’ bij het landen is herleid tot een ‘boenkje’.

Annelies Van Erp

Jetairfly zet de Dreamliner vanaf begin 2014 in naar volgende exotische vakantiebestemmingen: Dominicaanse Republiek, Mexico, Cuba en Jamaica.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content