200 jaar Wagner: waar zijn de originele partituren?

© Germanische Nationalmuseum

Op 22 mei is het 200 jaar geleden dat componist Richard Wagner geboren werd. Daarom organiseert het Germanische Nationalmuseum in Nürnberg een expo, waar onder meer de originele partituur van “Die Meistersinger von Nürnberg” te zien zal zijn.

Op 22 mei is het 200 jaar geleden dat de Duitse componist Richard Wagner (22 mei 1813 – 13 februari 1883) geboren werd.

Naar aanleiding daarvan organiseert het Germanische Nationalmuseum in Nürnberg vanaf 21 februari een expo, waar onder meer de originele partituur van “Die Meistersinger von Nürnberg” voor het publiek tentoongesteld zal worden.

De feestelijkheden wakkeren opnieuw de speculaties aan over het lot van verschillende originele partituren van Wagner die onvindbaar zijn.

De originele partituren van Wagner zijn ondergebracht in het Nationale Wagnerarchief in Bayreuth. Maar op de lijst ontbreken enkele werken, en niet van de minste. “Die Feen”, “Rienzi”, “Rheingold”, “Das Liebesverbot” en “Die Walküre” zijn onvindbaar. Geweten is dat Wagner ze schonk aan zijn beschermheer, de “gekke” koning Lodewijk II (Ludwig II) van Beieren. Later, in 1939, werden ze door de Duitse staat aan Hitler geschonken voor zijn 50ste verjaardag. Daarna is men het spoor bijster.

Hitlers bunker?

Lagen de partituren in Hitlers bunker of in zijn Berghof? Werden ze vernietigd of naar de toenmalige Sovjetunie gesmokkeld? Niemand die het echt weet, zo zegt Sven Friedrich, directeur van het Richard Wagner Museum in Bayreuth.

“Er zijn vermoedens dat Hitler de partituren in 1945 meegenomen heeft in zijn bunker en dat ze na zijn dood door het Rode Leger meegenomen zijn naar Moskou”, aldus Friedrich, die zelf niet al te veel geloof hecht aan die theorie. “In de bunker was gewoon te weinig plaats”.

Cadeau voor Hitlers vijftigste verjaardag

Friedrich gaat er eerder van uit dat de partituren in het Berghof lagen, het woonhuis van de Duitse dictator op de Obersalzberg in het zuiden van Duitsland. “Daar werden ook de meeste andere cadeaus voor zijn 50ste verjaardag bewaard en daarom houdt die theorie steek”, aldus Friedrich. Wat er daarna mee gebeurd is, is voer voor speculatie. Werden ze meegenomen door Franse of Amerikaanse soldaten? Werden ze vernietigd? “We weten gewoonweg niet of ze nog bestaan”, zegt Friedrich nog.

De waarde van de partituren is moeilijk in te schatten: “Er zijn geen vergelijkbare gevallen”, klinkt het. Volgens een voorzichtige schatting is alleen al de originele partituur van “Das Rheingold” 5 miljoen euro waard. Friedrich geeft de hoop nog niet op dat de partituren ooit opduiken. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content