Sarah Vandeursen speeddatet met Antwerpse designers: ‘Er is te veel gewichtigheid in de wereld’

Jorik Leemans
Jorik Leemans Journalist

Vierentwintig prijswinnende designers uit Antwerpen worden op 25 april in de bloemetjes gezet door creatief platform Antwerp. Powered By Creatives. Zangeres, tv-maker en host van de avond Sarah Vandeursen selecteert vijf namen om in de gaten te houden. ‘Humor met een angel is nog steeds de sterkste vorm van humor.’

Fotografen, architecten, meubelmakers en illustratoren: het creatieve platform Antwerp. Powered By Creatives. besloot 24 designers uit de Koekenstad te huldigen voor hun werk dat nationaal en internationaal in de prijzen viel.

Tijdens een avond in Cinema Zuid op woensdag 25 april treden deze ‘Award Winning Designers’ op de voorgrond en mogen ze vertellen over hun passie. Productiehuis De Machine maakte van elk van hen een kort videoportret dat na deze avond een week lang zal circuleren op de sociale media.

Deze campagne zorgt ervoor dat het brede publiek de – vaak onbekende – ontwerper achter een product leert kennen, zo klinkt het in een persbericht van Antwerp. Powered By Creatives. Op deze manier wilt het platform de drijvende krachten achter de creatieve economie zichtbaar maken.

1.0https://www.youtube.com/user/APBCbe360videohttps://i.ytimg.com/vi/oOFVYF1ZrRU/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
270YouTubeAWD 2018 TEASERANTWERP. POWERED BY CREATIVES.480480

Tv-maker en zangeres Sarah Vandeursen leidt het evenement in Cinema Zuid in goede banen en ‘zal ervoor zorgen dat dit zeker geen saaie avond wordt’, vertelt de organisatie. ‘Meen je dat? Staat dat er?’, lacht Vandeursen. ‘Ja, dan wordt het fan-tas-tisch, hé! Zeer beloftevol.’

Ook al is haar kennis van design beperkt, zo benadrukt het tv-gezicht, vindt ze het een hele eer dat ze in gesprek mag gaan met de Antwerpse ontwerpers. Op vraag van Knack Weekend selecteerde ze uit de vierentwintig namen vijf designers die haar in het oog sprongen. ‘Aangezien ik een voorkeur heb voor beelden en bijvoorbeeld minder afweet van architectuur, wil ik mijn mening wel graag nuanceren en ongeldig verklaren, deal?’

Deal.

1. Frederik Buyckx, fotograaf

‘Ik volg Frederik Buyckx eigenlijk al een tijdje’, vertelt Sarah Vandeursen. ‘Ik zie regelmatig indrukwekkende beelden van hem verschijnen. Buyckx trekt heel lang mee met mensen, soms in fameus ontberende toestanden. Hoewel je op het eerste gezicht dan heel duistere beelden zou verwachten, schetst hij een prachtig wereldbeeld dat je nog nooit zag.’

In zijn videoportret legt de fotograaf uit hoe belangrijk hij het vindt om een band op te bouwen met zijn onderwerp om zo persoonlijkere beelden te kunnen maken. ‘Er spreekt op die manier heel veel liefde uit zijn beelden’, glimlacht Vandeursen. ‘Ook al zijn het de meest desolate en verlaten plekken die je je kan inbeelden.

Buyckx werkte onder meer voor National Geographic en De Standaard en ontving de ‘Sony World Photography Photographer of the Year Award 2017’ voor zijn reeks Wolf.

Beeld uit Wolf
Beeld uit Wolf© Frederik Buyckx

2. Midge Sinnave, Mantissa, 3D-artiest

‘Ik vond Midge Sinnaves concept heel tof’, aldus Vandeursen. ‘Hij wilt vervreemding oproepen door van heel realistische en banale dingen iets onrealistisch en vervreemdend te maken.’ De Antwerpse 3D-artiest maakt geschifte beelden, klinkt het enthousiast. ‘En hij komt er goed mee weg. Bij sommige zaken kon ik zelfs echt niet meer zien wat de oorspronkelijke bron was, zelfs als ik er lang naar keek.’

‘Ik heb dan ook een enorme voorliefde voor die combinatie van het banale en het surreële. Dat doen we bij mijn muziekgroep Kenji Minogue eigenlijk ook, besef ik nu. Ik had de link zelf nog niet gelegd. Je ziet maar: ik heb hier onbewust heel goed over nagedacht.’ (lacht)

Met zijn bedrijf Mantissa won Midge Sinnave de ‘Suzanne Award: Best Design’ voor de opening titles die hij voor de Digital Art Conference in Frankfurt creëerde.

3. Koen Van Deun, De Vloer, communicatiebureau

‘De Vloer zoekt iemand om dagelijks “ik doe hier godverdomme alles” te mompelen.’ Met deze vacature voor office manager in hun eigen team ging het communicatiebureau van Koen Van Deun viraal op sociale media. ‘Ik zou heel geneigd zijn om mij volledig te smijten voor die job’, lacht Vandeursen. ‘Wat de jobinhoud ook moge geweest zijn. Dit is een bedrijf waar ik zou kunnen aarden.’

‘In het filmpje heeft Van Deun het over zelfkritiek’, legt ze uit. ‘En toen was ik volledig gewonnen. Als dat een van je criteria is, ben je goed bezig naar mijn gevoel. Er is te weinig relativering en te veel gewichtigheid in de wereld. Van deze mentaliteit kan iedereen uit de creatieve branche een portie gebruiken.’

Dat het bedrijf zelfs boze mails kreeg op deze vacature met gevloek, vindt Vandeursen hilarisch. ‘Ja, dat is schitterend hé. Het is heel grappig dat mensen per se de behoefte voelen om te melden wat hun mening is, alsof dat ook instant alles ongedaan kan maken.’

De advertentie leverde De Vloer de ‘Effie Award: Most Effective Campaign’ van 2017 op.

Beeld uit Bread and Circuses
Beeld uit Bread and Circuses© Nick Hannes

4. Nick Hannes, fotograaf

In tegenstelling tot collega Frederik Buyckx legt fotograaf Nick Hannes net heel levendige beelden vast. Humor vindt hij naar eigen zeggen zeer belangrijk en hij probeert dan ook steeds humor met een angel in zijn werk te steken. ‘Dat is natuurlijk nog steeds de sterkste vorm van humor’, stelt Vandeursen. ‘Het doet je glimlachen, maar tegelijkertijd ook nadenken. Het is geen gratuite vorm van humor. Hannes laat de beelden voor zijn ogen vooral gebeuren en laat de natuurlijke humor spelen. Dat maakt zijn fotografie heel subtiel.’

‘Nick Hannes is een van de designers die ik door dit project heb leren kennen. Daarom ben ik heel blij dat ze mij gevraagd hebben’, zegt Vandeursen.

Hannes wist met zijn fotoserie Bread and Circuses de ‘Magnum Photography Award: Documentary’ in de wacht te slepen.

5. Fathina Ramos, illustratrice

Sprookjesachtig, maar niet op een lieflijke manier. Zo omschrijft Sarah Vandeursen de illustraties van de Portugese Antwerpse Fathina Ramos. ‘Haar kleurgebruik is heel mooi, en de illustraties hebben een bepaald surrealisme en duister kantje over zich.’

‘Ik heb onthouden uit haar filmpje dat ze eigenlijk nooit tevreden is over haar werk en dat ze nooit weet wanneer ze moet stoppen’, herinnert Vandeursen. ‘Dat vond ik intrigerend. Ik denk dat iedereen die zich creatief bezighoudt dat gevoel wel herkent. Wanneer is iets klaar? Je kan anderzijds ook heel veel dingen kapotmaken door ze te overdenken. Respect dat ze die afweging op haar eentje kan.’

‘Haar passie maakt haar gelukkig en dat is een gevoel dat ik zeker herken. Die passie opgeven is dan ook not an option.’

Ramos tekende al voor The Museum of Modern Art of New York, Centre Pompidou, Thames and Hudsom en Knack Weekend. Ze kreeg de ‘Original Unpublished Children’s Picture Book Project: Excellence Award.’

Het werk en de portretvideo’s van de 19 andere ‘Award Winning Designers’ vindt u vanaf 25 april op de website van de organisatie. De avond in Cinema Zuid met Sarah Vandeursen is ondertussen volzet. Inschrijven op de wachtlijst kan wel. Van zodra er een plek vrijkomt, wordt u op de hoogte gebracht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content