Er zijn misschien wel meer diverse modellen aan het werk op de catwalk en in reclamecampagnes dan tien jaar geleden, maar dat de overgrote meerderheid bestaat nog steeds uit ranke, blanke dames.

Het meest recente seizoen in de reclame-industrie telde 76.7% blanke modellen en slechts 11.2% van de resterende jobs was weggelegd voor zwarte vrouwen. Om dit probleem in de spotlight te plaatsen startte Deddeh Howard het Black Mirror Project waarbij ze bekende reclamebeelden recreëert met zichzelf in de hoofdrol.

Op haar blog vertelt het model over hoe ze, samen met andere zwarte modellen, minder kansen krijgt in de industrie. 'Hoewel ik door verschillende modellenagentschappen complimenten kreeg over mijn look, wezen ze me naar eigen zeggen af omdat ze al een zwart model representeren. Naast een heel team aan blanke modellen. Het lijkt wel alsof een of twee zwarte modellen genoeg zijn om ons allemaal te representeren. Geloof me, het voelt bizar als ze je dat vertellen.'

Samen met fotograaf Raffael Dickreuter besliste ze niet bij de pakken te blijven zitten, maar zelf te tonen dat reclamecampagnes er ook fantastisch kunnen uitzien met een zwart model. Ze kozen voor merken die herhaaldelijk gekleurde modellen negeerden. 'We waren verbaasd over hoeveel merken er nooit of vrijwel nooit met zwarte modellen werken,' licht Howard toe.

(LP)

Lees ook: Instagram benadrukt diversiteitsproblematiek in de mode met #RunwayForAll

Er zijn misschien wel meer diverse modellen aan het werk op de catwalk en in reclamecampagnes dan tien jaar geleden, maar dat de overgrote meerderheid bestaat nog steeds uit ranke, blanke dames. Het meest recente seizoen in de reclame-industrie telde 76.7% blanke modellen en slechts 11.2% van de resterende jobs was weggelegd voor zwarte vrouwen. Om dit probleem in de spotlight te plaatsen startte Deddeh Howard het Black Mirror Project waarbij ze bekende reclamebeelden recreëert met zichzelf in de hoofdrol. Op haar blog vertelt het model over hoe ze, samen met andere zwarte modellen, minder kansen krijgt in de industrie. 'Hoewel ik door verschillende modellenagentschappen complimenten kreeg over mijn look, wezen ze me naar eigen zeggen af omdat ze al een zwart model representeren. Naast een heel team aan blanke modellen. Het lijkt wel alsof een of twee zwarte modellen genoeg zijn om ons allemaal te representeren. Geloof me, het voelt bizar als ze je dat vertellen.' Samen met fotograaf Raffael Dickreuter besliste ze niet bij de pakken te blijven zitten, maar zelf te tonen dat reclamecampagnes er ook fantastisch kunnen uitzien met een zwart model. Ze kozen voor merken die herhaaldelijk gekleurde modellen negeerden. 'We waren verbaasd over hoeveel merken er nooit of vrijwel nooit met zwarte modellen werken,' licht Howard toe. (LP)Lees ook: Instagram benadrukt diversiteitsproblematiek in de mode met #RunwayForAll