Wim Bruynooghe studeerde af aan de Antwerpse Modeacademie en lanceerde in 2013 zijn eerste label samen met partner Laur Dillen Storms. Twee jaar later groeide zijn merk uit tot de Store Wim Bruynooghe. In 2016 werd Bruynooghe artistiek directeur van UCWHY, het eerste huismerk van bvba32. Ook op internationaal vlak is de Antwerpenaar geen onbekende. Vorig jaar stond Bruynooghe in de '30 under 30'-lijst van Forbes en Vogue lauwerde hem als één van de meest veelbelovende jonge Europese ondernemers. Niet alleen de Belgische pers hield deze Antwerpenaar dus goed in de gaten toen hij genomineerd werd voor de Europese finale van de Woolmark Prize.
...

Wim Bruynooghe studeerde af aan de Antwerpse Modeacademie en lanceerde in 2013 zijn eerste label samen met partner Laur Dillen Storms. Twee jaar later groeide zijn merk uit tot de Store Wim Bruynooghe. In 2016 werd Bruynooghe artistiek directeur van UCWHY, het eerste huismerk van bvba32. Ook op internationaal vlak is de Antwerpenaar geen onbekende. Vorig jaar stond Bruynooghe in de '30 under 30'-lijst van Forbes en Vogue lauwerde hem als één van de meest veelbelovende jonge Europese ondernemers. Niet alleen de Belgische pers hield deze Antwerpenaar dus goed in de gaten toen hij genomineerd werd voor de Europese finale van de Woolmark Prize.Kan je me wat meer vertellen over je silhouet?Wim Bruynooghe: 'Ik heb mij laten inspireren door de kortfilm 'Destino', een samenwerking tussen Walt Disney en Salvador Dali, een heel romantische prent...' Laur Dillen Storms: '... over een onmogelijke liefde is een heel psychedelisch landschap.'Bruynooghe: 'Ik heb dat thema proberen vertalen naar een eigen context, en ik kwam uit bij de Noordzee. Vervolgens ben ik beginnen experimenteren met zichten van achter een gestreept strandzeil, en die heb ik vervolgens omgevormd tot een print. Qua vorm heb ik beroep gedaan op de mannelijke lead in Destino, Cronos, een honkbalspeler. Vandaar de pinstripe, de lange mouwen en de strapped leggings - maar ik wou het niet té sportief. Die romantiek moest erin blijven.'Is die jurk echt uit wol? Bruynooghe: 'Het lijkt poplin hé! Dat is wol die zo ontzettend fijn geweven is dat het haast gaat kreuken zoals papier.' In een interview met Knack Weekend maakten jullie bekend minder toe te spitsen op wholesale maar richting de couture te gaan. Was dit een voorsmaakje?Bruynooghe: 'Tgoh, het is ook een capsulecollectie hé. We zouden graag showen tijdens de coutureweken en aan de hand daarvan capsulecollecties uitbouwen zodat we dat hele wholesale verhaal echt op onze eigen voorwaarden kunnen voortzetten. ' Denk je dat meer en meer designers die toer op zullen gaan? Het verloop en verlies van creatief talent in de modewereld is behoorlijk indrukwekkendBruynooghe: 'Ik weet het niet, ik dénk het wel. Als je nu ook weer ziet dat Veronique Branquinho ermee gestopt is... Dillen Storms: 'Het womenswearsegment is echt oververzadigd. Dus de druk is groot.' Bruynooghe: 'Wij willen ons eigen systeem creëren. Dat is daarom niet het systeem dat in de handboeken staat of zal staan, maar ons bevalt het voorlopig.' En hoe reageren de klanten daarop?Dillen Storms: 'Positief.'Bruynooghe: 'Ja verbazingwekkend positief. Ze vinden het denk ik ook wel moedig - dat zijn buyers die dagelijks bij wijze van spreken 300 aanvragen per dag binnen krijgen, en wij gaan eventjes zeggen dat het niet meer hoeft op deze manier. (lacht) Ze zijn ook wel nieuwsgierig denk ik, maar wij ook hoor!' Wat heeft deze wedstrijd jullie opgeleverd aan ervaring of nieuwe technieken? Bruynooghe: 'Wij hadden al wel wat ervaring met het materiaal en bepaalde technieken, we kenden ook al enkele van die weverijen...' Dillen Storms: '... maar het was wel nieuw voor ons om het product volledig traceerbaar te maken. Om het echt te kunnen herleiden naar dat merinoschaap. Het hele ontwerpproces begon daar, bij dat ene krulletje bij wijze van spreken, en dat was fascinerend. Bovendien past dat ook volledig in ons kraam, omdat we zo bezig zijn rond ethisch ondernemen. Dat gaan we dus zeker meenemen in de toekomst.' Bruynooghe: 'Ik heb veel dingen gezien die we kunnen gaan toepassen voor UCWHY - want we focussen niet meer enkel op jersey.' Dillen Storms: 'Woolmark heeft ook het Wool Lab initiatief, waaronder ze merinowolleveranciers samenbrengen die het Woolmark keurlabel dragen en die het bedrijf wil promoten aan geïnteresseerde labels. Daar gaan we zeker ook eens mee praten.'Het heeft ondanks het feit dat jullie niet met de hoofdprijs zijn gaan lopen toch wat deuren geopend? Bruynooghe: 'Ze zijn mij zonet komen zeggen dat ik tweede geworden ben...' Nét niet dus Bruynooghe: 'Ach. Je weet wat Abby Lee uit 'Dance Moms' zegt he: the first runner up is the first one to lose' (lacht)