Bertony Da Silva richtte in 2009 het menswearlabel Arternative op met als doel de hedendaagse street culture te vertalen naar een volwaardige kledinglijn. Naast streetwear en stadscultuur zijn ook muziek en zijn achtergrond als grafisch ontwerper belangrijke inspiratiebronnen. Vorig jaar trad het merk uit zijn kinderschoenen, wat gepaard ging met een winkel in de Antwerpse Kammenstraat én een vernieuwde naam. Het label gaat sindsdien als Arte Antwerp door het leven. Da Silva's werk werd snel opgepikt door toonaangevende internationale websites als Highsnobiety en...

Bertony Da Silva richtte in 2009 het menswearlabel Arternative op met als doel de hedendaagse street culture te vertalen naar een volwaardige kledinglijn. Naast streetwear en stadscultuur zijn ook muziek en zijn achtergrond als grafisch ontwerper belangrijke inspiratiebronnen. Vorig jaar trad het merk uit zijn kinderschoenen, wat gepaard ging met een winkel in de Antwerpse Kammenstraat én een vernieuwde naam. Het label gaat sindsdien als Arte Antwerp door het leven. Da Silva's werk werd snel opgepikt door toonaangevende internationale websites als Highsnobiety en nu dus ook door The Woolmark Company. Hij mocht als Europese regiofinalist de Belgische driekleur verdedigen met een mannencollectie die de focus legt op merinowol.Hoe begin je aan zo'n collectie? Bertony Da Silva: 'Ik wou met mijn ontwerpen een twist geven aan de typisch luxueuze connotatie die merinowol doorgaans heeft. Door een collectie uit te bouwen die geïnspireerd is op workwear ben ik bovendien ook trouw kunnen blijven aan wat we met Arte doen. Antwerpen -de havenstad waarin veel beweegt- is een grote inspiratiebron voor mij.'De Woolmark Prize draait doorgaans heel vaak om techniek en innovatie. Jij hebt geen mode-achtergrond, maar studeerde grafisch ontwerp... Da Silva: 'Ik denk dat als je een bepaalde opleiding gevolgd hebt je te veel gewoon bent om op eenzelfde aanpak te focussen. Bij mij kan alles, omdat ik het vaak toch nog zelf moet uitzoeken. Dus ik test veel uit, ik durf dingen anders doen, en ik zie wel wat het resultaat is. Op dat vlak was deze wedstrijd een goede match: Woolmark reikte ons de tools aan via verschillende technieken die we ons vervolgens eigen hebben leren maken. Dit was voor mij bovendien een kans om te laten zien wat ik kan op een hoog niveau.'Wat is het belangrijkste dat je hieruit hebt geleerd? Da Silva: 'Wat voor een veelzijdig materiaal wol is. Dat is tenslotte ook het doel van deze wedstrijd, mensen verder laten denken dan de traditionele truien en sjaals. De jumpsuit die je bijvoorbeeld ziet is perfect geschikt voor performance gear: hij is waterdicht, waterafstotend, geurvrij én kan je makkelijk wassen. Dat dat kon, was voor mij echt verrassend.'Gaan we wat van de vaardigheden die je nu hebt opgedaan zien in toekomstige Arte-collecties?Da Silva: 'Absoluut.'Waarom heb je eigenlijk je silhouet vervolledigd met een Nike AF1 en niet met een flyknit om in het thema te blijven? Da Silva: 'De Air Force is gewoon een classic - een tijdloze schoen die nooit uit de mode zal gaan. Qua esthetiek past die ook veel beter bij wat we brengen.'Wat brengt de toekomst voor jou en voor Arte?Da Silva: 'Wie zal het zeggen. Ik vond het in ieder geval een hele ervaring, het was heel fijn om mee te kunnen dingen naar zo'n prestigieuze prijs. Het is altijd leuk om te zien dat mensen mijn werk erkennen en appreciëren.'