Woede om gebruik heilig symbool in campagne van Cavalli

Een groep van soefi’s, dat zijn aanhangers van een bepaalde stroming binnen de islam, hebben actie gevoerd tegen de Italiaanse modeontwerper Roberto Cavalli. Ze zijn boos omdat het modehuis gebruik maakt van een heilig symbool als logo. Dat schrijft Refinery 29.

Een groep van soefi’s, dat zijn aanhangers van een bepaalde stroming binnen de islam, hebben actie gevoerd tegen de Italiaanse modeontwerper Roberto Cavalli. Ze zijn boos omdat het modehuis gebruik maakt van een heilig symbool als logo. Dat schrijft Refinery 29.

Verschillende boze demonstraten, die actie voerden tegen het modehuis in onder meer Londen en Chicago, zijn van mening dat het logo dat Cavalli gebruikt voor hun parfum ‘Just Cavalli’, net iets te veel gelijkenissen vertoont met een heilig symbool. Dit symbool staat in hun cultuur voor zuiverheid, vrede en de naam van God. Het enige wat het modehuis zou veranderd hebben aan dit logo is dat ze het een kwartslag gedraaid hebben.

Het symbool wordt ook gebruikt in de bijhorende campagne van het parfum, waarvan niemand minder dan Georgia May Jagger het uithangbord is. Het logo werd als tatoeage op de arm van Georgia aangebracht en valt zo erg op. Hoewel er nu erg veel protest komt op het gebruik van dit symbool, gebruikte het modehuis dit teken al eens eerder. In 2011 werd hetzelfde logo gebruikt door het modehuis, maar toen kwam daar geen reactie op. Vandaag krijgt Roberto Cavalli wel heel wat boze reacties.

Reactie van Cavalli

Roberto Cavalli zegt in een verklaring dat hij het jammer vindt dat mensen zich gekwetst voelen. Eerder werd dit logo al onderzocht door een speciale commissie van de Europese Unie. Zij kwamen toen tot de conclusie dat het logo genoeg verschilt van het soefi-symbool en besliste dat Cavalli het logo gewoon mocht blijven gebruiken.

Toch blijven de soefi’s protesteren tegen het gebruik van het logo en organiseerden al demonstraties in onder meer Los Angeles, Londen, Chicago, Dallas en Duitsland. Daarnaast hebben ze een internetpetitie opgestart die intussen al door meer dan 3000 mensen werd ondertekend. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content