Winkelwoede in Antwerpen: de pop-ups, comebacks en nieuwkomers van het moment

The Plant Corner. © Wouter Van Vaerenbergh

Vernieuwen, uitbreiden of verhuizen: Antwerpen beweegt. En dan hebben we het nog niet over pop-ups, comebacks en on/offline experimenten gehad. Let’s go shopping.

MINI-ME: speeltijd

Play is het uit de kluiten gewassen kidsdepartement van interieurwinkel Rewind Design in de Riemstraat 27. Interieuraccessoires en textiel op kindermaat én uiteraard speelgoed. Met – volledig in de geest van de volwassen versie – duurzame labels als Ferm Living, Mini Rodini, Tiny Cottons, Nor Folk, Veja, Deuz,… Het bewijs dat verantwoord even apart en mooi kan zijn. Te druk met achter het jonge grut aan te rennen? Play by Rewind heeft gelukkig ook een webshop.

Kloosterstraat 63, rewinddesign.be

Winkelwoede in Antwerpen: de pop-ups, comebacks en nieuwkomers van het moment
© Wouter Van Vaerenbergh

MODE: reizende zusjes

Wie? Clio, Kay en Julie Hendrickx van Les Soeurs.

Wat? De Limburgse zusjes verzamelen mode-items, juwelen, accessoires en interieurspullen met boho vibe, uit de hele wereld.

Waar? Hasselt, Knokke, online en – recent – Antwerpen. Na een halfjaar zijn de deuren van hun pop-up nu ook permanent open.

Wiegstraat 24, lessoeurs.be

DECO: shoppen met Raf

SHOPPEN MET RAF
SHOPPEN MET RAF © Wouter Van Vaerenbergh

Vier, Raf Simons’ favoriete skateshop in de Kammenstraat, is twee panden opgeschoven en werd ineens drie keer zo groot. Eigenaars Bob Follens en Giancarlo Angeletti mixen er streetwear met high fashion voor mannen, van Vans Vault tot Stussy en van Raf Simons tot Prada. Ze hebben ook een eigen collectie (Vier Antwerp) én een nieuwe webshop.

Kammenstraat 66, vierantwerp.com

DECO: groen kwartier

Plant lady Sofie Vertongen pootte in juli haar urban jungle neer in het – jawel – Groen Kwartier. Sofie is ook de vrouw achter Phyt, de webshop met twintig soorten epifyten, (lucht)plantjes voor de niet zo groene vingers, die maar af en toe een beetje water nodig hebben. Deze vult ze bij The Plant Corner aan met tropische planten en originele accessoires. Ga voor een van de prikk(el)ende cactussen, de vrolijk gestippelde Begonia Maculata of een olijke mosbal. Maar je vindt hier ook accessoires voor je eigen plantaardig paradijs, zoals macramé plantenhangers, de pot heads van Rachel Sender of glas-in-loodterrariums van Monti by Monti, die exclusief bij Sofie te koop zijn.

Isabellalei 144, theplantcorner.com

MODE: rain man

Winkelwoede in Antwerpen: de pop-ups, comebacks en nieuwkomers van het moment
© Wouter Van Vaerenbergh

Wat?Rains Copenhagen behoedt sinds deze herfst ook Antwerpen tegen het Noord-Europese moessonklimaat met waterproof jassen, tassen en accessoires.

Wie? Rains bestaat sinds 2012 en ging sindsdien al in zee met inspirerende merken als Oi Polloi, Highsnobiety, Stussy, Colette en Opening Ceremony.

Hoe? De regenjassen zijn niet alleen érg functioneel (lees: waterdicht), de modieuze versie van de klassieke vissersjas is ook comfortabel dankzij het lichtgewicht (maar sterk) polyester met extraflexibele polyurethaan coating.

Waarom? In België is een regenjas nog altijd een goed idee.

Extra: Nog niet nat genoeg (of een festivalletje gedaan)? Je jas kan in de wasmachine op dertig graden en wordt opnieuw kreukvrij door hem binnenstebuiten te strijken.

Kammenstraat 42, rains.com

MODE: vintage Dries

De vijftiende verjaardag van Labels Inc. werd gevierd met een nieuwe locatie. Het concept blijft echter onveranderd: onberispelijke tweedehands of gloednieuwe stukken uit de vorige collecties van Belgische en internationale avant-gardistische ontwerpers. Elke maand krijgt een veelbelovend modestudent er een etalage en de ‘designer discount shop’ host ook de stocksale van Bernhard Willhelm, van 8 tot 11 november.

Nationalestraat 95, labelsinc.be

CONCEPTSTORE: verse vis

© Wouter Van Vaerenbergh

In 1997 openden Jan Vidts en Luc Leenders met Fish & Chips de eerste conceptstore van Antwerpen. Tegelijk iets drinken, winkelen en je haar laten knippen, terwijl de dj speelt: toen heel revolutionair, vandaag nog steeds een hotspot.

Gisteren: lichte paniek bij de habitués wanneer op Kammenstraat 36 de kleurrijke letters van Fish & Chips ingeruild worden voor de lichtreclame van de Zweedse keten Weekday. ‘Het pand was dringend aan renovatie toe en de huur liep af’, klinkt het.

Vandaag: de kleurrijke letters hangen nu binnen in de nieuwe shop van 850 vierkante meter even verderop. Plaats zat dus voor enkele nieuwe Scandinavische merken en labels als Woodwood of Huf.

Morgen: mobiele pashokjes en verplaatsbaar winkelmeubilair kunnen plaats ruimen voor optredens en expo: ‘We gaan niet voor de mooiste winkel van ’t stad, wel voor een functionele, bruisende hotspot met veel bedrijvigheid.’

Kammenstraat 22, fishandchips.be

MODE: surf & turf

Anderhalf jaar geleden opende John Roan – de helft van het Gentse Arsenal – samen met manager Filip Van Moerkercke de city-surf pop-up Haven. Dat was zo’n succes dat ze dit voorjaar een permanente winkel konden openen in de Volk- straat – niet geheel toevallig in de buurt die vroeger deel uitmaakte van de Antwerpse haven. ‘Bedoeling was onze visie op de surfcultuur weer te geven op een manier die het best bij onze eigen levensstijl past. Dankzij de vele positieve reacties en het succes van de pop-up, werd duidelijk dat er wel degelijk een aanzienlijke surfcultuur heerst in Antwerpen en omgeving’, aldus John Roan. Naast surftools liggen er onder meer ook mannen- en vrouwenkleding, boeken, magazines en interieuritems in de rekken. Het gelijknamige huismerk van Haven brengt sinds dit najaar ook seizoenscollecties bovenop de basics, geïnspireerd uiteraard op surfvakanties in binnen- en buitenland. Filmavonden, workshops, liveoptredens, exposities én surfinitiaties (check Facebook) behoren tot andere opties.

Volkstraat 18, havensurf.com

BEAUTY: made in Belgium

Tot nu toe kon je haar eigenzinnige parfums enkel online en in verschillende CKS-winkels kopen, maar twee jaar na de launch opent Ellen De Veirman de eerste BillyXClub Flagship Store.

Winkelwoede in Antwerpen: de pop-ups, comebacks en nieuwkomers van het moment
© Wouter Van Vaerenbergh

Er waren al acht parfums – drie voor vrouwen, een voor mannen en twee uniseks geurtjes – met de winkelopening kwamen er nog twee Belgische geurtjes bij: de sensuele vrouwengeur ‘One Minute Affaire’ en de moderne, minimalistische mannengeur ‘Silver Chill’. ‘De geuren worden bijna volledig in de Antwerpse regio geproduceerd’, vertelt Ellen. ‘In de parfumwereld is alles ‘made in France’, sommige merken drukken het op hun flesjes puur voor de marketing. Ik wilde er vol overtuiging ‘made in Belgium’ opzetten.’ Billy is Ellens koosnaampje: ‘De X staat voor het rebelse, Club voor community. Ik wil een gemeenschap creëren rond mijn parfums.’ Voorheen maakte ze carrière in de olie-industrie, maar ze droomde van een eigen parfumlabel omdat ze haar gading niet vond in de traditionele parfumerie. ‘Dit zijn authentieke parfums met een vleugje street credibility, bedoeld voor creatieve zielen die zich niet – of niet meer – kunnen vereenzelvigen met de klassieke parfumindustrie. Een parfum drukt je persoonlijkheid uit. Daarom heb ik zelf een tijdje geen parfum gedragen, ik vond er geen naar mijn smaak.’ Net zoals de verpakkingen werd het interieur ontworpen door de Antwerpse designstudio Pinkeye. Het is urban chic en even kleurrijk en no-nonsense als BillyXClub zelf. De parfumerie wordt door Ellen opengehouden van woensdagmiddag tot zaterdag: ‘Ik wil absoluut in contact komen met mijn klanten, ik heb die feedback nodig om eventueel mijn producten en service te kunnen bijsturen.’

Kammenstraat 66, billyxclub.com

MODE: dubbele beglazing

Wie op zoek is naar een betaalbare hippe (zonne)bril is vandaag goed af. Zowel het Nederlandse Ace&Tate als het op en top Belgische Komono vestigden zich in de Scheldestad. De handgemaakte exemplaren van de Noorderburen shop je al vanaf 98 euro, de design monturen (én horloges) van onze landgenoten vanaf 49,95 euro.

Komono, Lombardenvest 16-18, komono.com

Ace&Tate, Steenhouwersvest 15, aceandtate.be

Winkelwoede in Antwerpen: de pop-ups, comebacks en nieuwkomers van het moment
© Wouter Van Vaerenbergh

DECO: in naam van de vader en de zoon

Wat? GLTCH is een kruising tussen een bijzondere cadeauwinkel, galerie en vintage shop. In de zeventiende-eeuwse kelder wordt werk (vooral illustraties en grafisch design) van jonge kunstenaars of grafici getoond.

Wie? Vader Luc Segers staat in de winkel, zoon Xavier gaat wereldwijd op zoek naar unieke spullen. Uitgangspunt is creativiteit, zowel in de zorgvuldig gecureerde items als in de galerie. Het doel: inspireren en stimuleren.

Waar? Het Schipperskwartier, dat momenteel aan een revival toe is.

Kaasbrug 8, gltch.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content