Winkel van de Toekomst

Living Tomorrow en Delhaize stellen voor hoe we in de nabije toekomst gaan winkelen.

Vanmorgen is bij Living Tomorrow in Vilvoorde de vernieuwde ‘Winkel van de Toekomst’ voorgesteld. In samenwerking met onder andere Delhaize, en na intensief marktonderzoek en trendanalyse, hebben ze daar een winkel ontworpen die inzicht geeft in hoe we in de nabije toekomst zullen shoppen.

Boodschappenlijstje
Winkelen begint thuis bij het maken van een boodschappenlijstje, ook in de toekomst. Maar dan doen we het niet meer met pen en papier, wel via het ingebouwde digitale prikbord in de muur. Via het touchscreen ‘schrijft’ u welk product u wilt kopen. De computer weet, vanzelfsprekend, wat u graag hebt en specificeert. Bijvoorbeeld: u wilt wijn kopen. Dan schrijft u op het prikbord ‘wijn’, de computer kent uw smaak en vult het boodschappenlijstje aan met uw favoriete rode wijn. Ook stelt de computer een aangepast menu bij die wijn voor. Spreekt het u aan? Met één druk op een knop worden alle ingrediënten aan het boodschappenlijstje toegevoegd.

Informatie met betrekking tot allergieën, over diabetes en andere ‘verboden ingrediënten’ kan u opslaan in de huiscomputer. Als u dan een product wil kopen wat een mogelijk ‘gevaar voor uw gezondheid’ vormt, ontvangt u een waarschuwing.

Als het boodschappenlijstje rond is heeft u de keuze: u kan alles aan huis leveren of alles voor u laten klaarzetten zodat u uw boodschappen slechts moet ophalen in de winkel. ‘Traditioneel’ zelf gaan winkelen zal ook nog kunnen. Daar wordt u natuurlijk wel een technologisch handje in bijgestaan. Op het scherm van de huiscomputer verschijnt een barcode die u fotografeert met uw smartphone. De barcode wordt gedecodeerd en zo verschijnt uw boodschappenlijstje op uw mobieltje.

In de winkel
Als u ervoor kiest om zelf naar de winkel te gaan staan er u nog een heleboel innovaties te wachten. Om te beginnen zal u aan de hand van een scanner zelf uw producten inscannen. Aan de kassa moet u enkel nog betalen, geen last meer van files. Verder zijn er over de hele winkel allerhande multimediale toepassingen die u helpen bij uw aankoop door informatie te verschaffen. Als u niet weet welke appels u het liefst heeft, dan vertelt uw GSM u de smaakspecificaties van elke soort. Bent u bij de weegschaal vergeten welke soort u heeft genomen? Geen probleem. Een camera herkent de kleur en textuur van het fruit en bepaalt zo welke soort het is. Ook in de wijnafdeling wordt u niet aan uw lot overgelaten. Een kleine computer maakt u wegwijs door alle verschillende smaken, wijst op promoties en u kan er de mening van andere klanten raadplegen. Op de beautyafdeling herkent een camera uw geslacht en leeftijd en geeft zo schoonheidsadvies op maat.

Betalen doet u, ook in de Winkel van de Toekomst, aan de kassa. Wel één zonder kassier. De self-scanner rekent voor u af, en via de elektronische bankkaart op uw GSM betaalt u.

Sommigen van deze technologieën, zoals het self-scanning systeem en betalen via GSM, worden al met succes in enkele Delhaizewinkels in België toegepast.

Hanne Vandevoorde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content