...

Met een groei in de winstmarge van maar liefst 32 procent werd 2018 een geweldig boekjaar voor Dr. Martens. En dat voor een bedrijf dat zijn imperium voornamelijk uitbouwde met zwarte combatboots. Wat is de succesformule? 'We weten heel goed wat we wel en niet moeten doen als het gaat om innovaties en productuitbreidingen', vertelde CEO Daniel Le Vesconte onlangs aan Sportswear International. Die consumentenkennis vertaalt zich in de verkoopcijfers van het schoenenlabel. Doorheen de jaren weet Dr. Martens zich immers telkens heruit te vinden zonder afbreuk te doen aan zijn oorspronkelijke modellen. In de jaren zeventig en vroege jaren tachtig was het merk voornamelijk populair bij punkers en goths. Door klanten later ook de mogelijkheid te bieden om hun schoenen zelf te pimpen werkte het bedrijf zich uit die nichesector en wist het een groter publiek aan te boren. Begin jaren 2000 werden er zelfs verschillende modeontwerpers ingeschakeld om Dr. Martens in een nieuw jasje te steken. Mét succes. Ook de recentste generaties kan het bedrijf aan zich binden door enkele weldoordachte zetten. De sneakermarkt groeit? Dr. Martens brengt een lager model uit dat nog steeds vasthoudt aan het kernontwerp. Mensen roepen steeds meer om duurzame producten? Dr. Martens brengt schoenen uit in veganistisch leer. En of dat scoort: vegan zou ondertussen de tweede grootste zoekterm zijn op de site van het Britse label. Zes decennia na de opstart bewijst Dr. Martens nog elk jaar dat je met een simpel recept en de nodige kleine adaptaties een imperium kunt uitbouwen en versterken. Er zijn mensen die voor minder naast hun schoenen beginnen te lopen.