De eerste globale reclamespot van de Japanse retailer Uniqlo doet ons meteen stilstaan bij de functionaliteit van onze kleding, een slimme zet van de Japanse retailer die met Uniqlo Lifewear nog meer plant in te zetten op universele basics die zich vooral onderscheiden op vlak van materiaal. Het is een strategie die Uniqlo al langer volgt: tijdloze kledingstukken geschikt voor iedere gelegenheid. Er is heat tech, katoen, luchtdoorlatende tops, kasjmier, wol, linnen, zijde, ... De keten wil op die manier ook het bewustzijn van het gebruik van verschillende materialen aankaarten voor een reden die ze nu dus in de verf zet in de nieuwste campagne.

"Every day we get dressed... but why?" Het is de vraag waarmee de reclamespot opent. "Do you just throw something on because you're late?" vraagt ze. "Do you choose based on your mood, on the weather? The weather can change your mood, just like that..."

De campagne doet ons in ieder geval nadenken over waarom en hoe we ons 's ochtends aankleden. Welke keuzes maken we bijna onbewust wanneer we door onze garderobe rommelen in de hoop dat er iets tevoorschijn komt dat perfect zal belichamen waar we ons lichaam voor de rest van de dag in willen hullen. Bepaalde modetrends, je favoriete kleur, nostalgie en je humeur zullen allemaal wel in bepaalde mate en volgorde meespelen, maar wat is de eerste vereiste waaraan een kledingstuk moet voldoen, de eerste onderscheidende factor waarom je in een bepaalde hoop begint te graaien. Is het toch functionaliteit? Uniqlo hoopt alvast van wel. (KS)

De eerste globale reclamespot van de Japanse retailer Uniqlo doet ons meteen stilstaan bij de functionaliteit van onze kleding, een slimme zet van de Japanse retailer die met Uniqlo Lifewear nog meer plant in te zetten op universele basics die zich vooral onderscheiden op vlak van materiaal. Het is een strategie die Uniqlo al langer volgt: tijdloze kledingstukken geschikt voor iedere gelegenheid. Er is heat tech, katoen, luchtdoorlatende tops, kasjmier, wol, linnen, zijde, ... De keten wil op die manier ook het bewustzijn van het gebruik van verschillende materialen aankaarten voor een reden die ze nu dus in de verf zet in de nieuwste campagne. "Every day we get dressed... but why?" Het is de vraag waarmee de reclamespot opent. "Do you just throw something on because you're late?" vraagt ze. "Do you choose based on your mood, on the weather? The weather can change your mood, just like that..."De campagne doet ons in ieder geval nadenken over waarom en hoe we ons 's ochtends aankleden. Welke keuzes maken we bijna onbewust wanneer we door onze garderobe rommelen in de hoop dat er iets tevoorschijn komt dat perfect zal belichamen waar we ons lichaam voor de rest van de dag in willen hullen. Bepaalde modetrends, je favoriete kleur, nostalgie en je humeur zullen allemaal wel in bepaalde mate en volgorde meespelen, maar wat is de eerste vereiste waaraan een kledingstuk moet voldoen, de eerste onderscheidende factor waarom je in een bepaalde hoop begint te graaien. Is het toch functionaliteit? Uniqlo hoopt alvast van wel. (KS)