Waarom de sneaker onze harten (weer) veroverde

De sneaker is terug , zoveel heeft u ondertussen door, maar weet u ook waarom u plots uw pumps voor pumped up kicks verruilt?

Zo’n twee jaar geleden voelde ondergetekende de onweerstaanbare drang om in Amsterdam een paar Nike Air Max One’s aan te schaffen. Waar ze voordien een stevige hak van minstens acht centimeter verkoos, vulde haar schoenenkast zich langzaam maar zeker met rubberen zolen. In haar omgeving zag ze hetzelfde. De sneaker is terug , zoveel heeft u ondertussen door, maar weet u ook waarom u plots uw pumps voor pumped up kicks verruilt?

Nu de Isabel Marants hun laatste ademstoten uitpuffen -werkelijk, wie heeft er de laatste zes maanden nog een paar gekocht?- nemen échte sneakers meer en meer het voortouw. We spreken over schoenen waar u normaalgezien mee gaat sporten (Nike Free, Adidas Supernova, Asics Noosa Tri), vintage klassiekers (Nike Air Max 1, New Balance 574, Komrad Invasion) of schoenen die voorheen eigen waren aan een bepaalde subcultuur (Reebok Dance UR, K-Swiss Adcourt, Vans). Vandaag combineert u dit soort footwear gewoon met uw dagelijkse kleding – zelfs met couture.

Tijdens de SS13 presentaties zagen we bij Moschino Cheap&Chic modellen lopen op fluorescerende Nike Air Max One’s, terwijl de Reebok Classics dan weer verschenen onder Ashish’ ontwerpen. Junya Watanabe, Valentino, Chanel, Prada, Michael Kors, Raf Simons, Louis Vuitton; elk merk pakt wel uit met een eigen sneakerlijn, maar dit seizoen werd er toch net iets intensiever ingezet op de kicks.

De sportieve sneaker is de laatste jaren in de schaduw van het godsgruwelijke wedge-geweld aan een behoorlijke opmars begonnen en dat omdat we zijn gaan accepteren dat “wie mooi wil zijn pijn moet lijden” belachelijk gedateerd is. We kiezen weer massaal voor comfort, voor pantalons en vergevingsgezinde snits, voor wijde rokken, degelijke knitwear, overjassen en zelfs sweatshirts. Ook de cosmeticawereld stapt mee op de boot van de moeiteloze schoonheid; een dauwfrisse huid met een gezonde blos, frisse parfums die ruiken als gesteven linnen met noten van iris, een nonchalante coupe Kloss die geen stijltang behoeft. 2012-2013 is zonder meer de periode van de effortless cool en dat vertaalt zich razendsnel naar de streetstylecultuur. Ja dames van de mode, u weet dat u ciao mag zeggen tegen uw Choo’s als Tommy Ton uw stelten laat passeren voor een foto van de in-Nike-gehulde-voeten van uw stagiaire.

Sommigen geven Céline-oppervrouw Phoebe Philo krediet voor deze plotse sneakermania. De ontwerpster, die na haar show steevast kwam groeten in een paar Nike Air Max of enkele Asics 993, werd niet zo lang geleden gefotografeerd door Vogue terwijl ze simpele Nike Air Vortexen aanhad. De vraag naar deze vintage schoen steeg sindsdien enorm; &otherstories en Asos namen ze op in hun assortiment en zagen hun voorraad in een mum van tijd weggeklikt.

Toch zijn sneakers al lang niet meer het slachtoffer/het succes van goedgemikte endorsements door celebs. Modebloggers, – ontwerpers en modellen promoten dit schoeisel relatief onbewust en tillen het naar een nieuw niveau. Waar sneakers een tijdlang voorgeschreven waren voor de scene en de sportclub worden ze nu gecombineerd met elegante kasjmier truien of goed gesneden lederen vestjes – makkelijke silhouetten, maar wel zonder iets aan elegantie te verliezen. En dat is nu eenmaal een boodschap die Nelly, Michael Jordan of Dr Dre moeilijk konden overbrengen. Vergeet dus swagger, vrouwen prefereren stijlvol en de sneaker is zonder meer de nieuwe chic.

Katrin Swartenbroux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content