Voor het eerst in twintig jaar weer donker model in campagne van Prada

Het Italiaanse modelabel Prada heeft voor het eerst in 20 jaar een donker model gecast voor de campagne van de herfstcollectie 2013. De laatste keer dat dat gebeurde was in 1994. Dat schrijft Daily Mail.

Het Italiaanse modelabel Prada heeft voor het eerst in 20 jaar een donker model gecast voor de campagne van de herfstcollectie 2013. De laatste keer dat dat gebeurde was in 1994. Dat schrijft Daily Mail.

Prada heeft voor het eerst in lange tijd weer een donker model gebruikt in een printcampagne. Haar naam is Malaika Firth (19), een van oorsprong Keniaanse die in Engeland is opgegroeid. Ze is nu twee jaar aan het werk als model en poseerde in het verleden onder meer al voor Asos.com en het magazine Rollercoaster. Firth is één van de zeven modellen die in de campagne te zien is, naast onder meer het terugkomende model Christy Turlington en de Chinese schoonheid Fei Fei Sun. Dat is niet enkel goed voor de carrière van Firth, maar is ook goed voor de graad van diversiteit in de mode-industrie. Zo is het aantal donkere modellen, die actief zijn in de Westerse modesector, nog relatief laag, maar we zien bijvoorbeeld wel dat het aantal Aziatische modellen toeneemt.

Naomi Campbell voor Prada

Het is wel opmerkelijk dat Prada een donker model gebruikt, aangezien het merk niet tot nauwelijks donkere of Aziatische modellen gebruikt tijdens shows of voor printcampagnes. Het laatste Afro-Amerikaanse model dat werkte voor Prada was de toen 24-jarige Naomi Campbell in 1994. Eerder werd ook al Jourdan Dunn gecast voor een show in 2008. Dit is geen geval dat specifiek is voor Prada. De meest modelagentschappen hebben minder donkere meisjes dan blanke meisjes. Volgens hen is dat omdat blanke modellen nu eenmaal populairder zijn bij de (mode-klanten). In een lijst, gepubliceerd door Forbes, bleek dat de tien rijkste modellen allemaal blank waren.

Tijd voor verandering

Stilaan wel tijd voor verandering, denkt u ook niet? En of er wat aan het veranderen is in de modewereld. Niet enkel bij Prada zijn ze aan het bijdraaien, maar ook bij andere grote merken, waaronder Christian Dior en Givenchy zijn donkere en Aziatische modellen te zien op de catwalk. Vooral de hoofdontwerper van Givenchy, Riccardo Tisci, probeert dit op een subtiele manier te pushen en stelt dan ook steeds een heel gediversifieerde catwalk samen. Tijdens zijn shows lopen er steeds modellen rond van een heel uiteenlopende achtergrond, zo is hij altijd al een grote ‘pusher’ geweest van Joan Smalls, die als meest invloedrijke model werd bestempeld door models.com.

Dat de 19-jarige Firth in de campagne te zien is, kan beschouwd worden als een mijlpaal voor Prada. Eentje die wij enkel maar kunnen toejuichen! (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content