Verkoopt Giorgio Armani zijn label?

© Reuters

Laat Armani zijn bedrijf over aan een stichting of verkoopt hij het merk aan LMVH?

Als hoofontwerper van zijn eigen merk is Giorgio Armani nog steeds verantwoordelijk voor alle collecties die op de catwalk verschijnen. Daarmee is Armani een van de weinige modehuizen dat nog steeds volledig in handen is van zijn oprichter. Maar de Italiaanse modekoning wordt een dagje ouder en dus draait de speculatiemolen op volle toeren. Hoe ziet de toekomst eruit voor het Italiaanse modehuis? Volgens het Italiaanse weekblad Ansa zal Giorgio Armani zijn bedrijf overdragen aan een stichting. Verschillende Italiaanse kranten openden al met het nieuws dat ‘koning Giorgio’ eindelijk plannen gemaakt heeft voor de toekomst van zijn mode-imperium. Giorgio Armani bevestigde het gerucht gedeeltelijk door in The Wall Street Journal te verklaren dat hij inderdaad overweegt om een stichting op te richten. Die stichting zou de controle over het bedrijf overnemen op het moment dat hij zelf een stap opzij zet.

Deze laatste verklaring wekte de interesse op van het magazine Women’s Wear Daily. Vorige week donderdag vierde de Italiaanse modeontwerper de tienjarige aanwezigheid van zijn merk in Peking met de modeshow ‘One Night Only in Bejing’. Een reporter van het Amerikaanse modemagazine sprak Armani aan over de kwestie. De overdraging van het modehuis aan een stichting bleek slechts een van de vele mogelijkheden te zijn die de ontwerper in overweging neemt. “Er is nog niets substantieels.” Wel vertelde Armani aan het Franse persagentschap AFP dat hij bezig is met een grote herstructurering. Het bedrijf zal de steun krijgen van een externe stichting die specifieke personen zal aanstellen om de groep te beheren.

“Armani en LMVH zouden samen iets kunnen betekenen”Om de geruchten definitief een halt toe te roepen verklaarde een woordvoerster van Armani dat nog niets beslist is over de toekomst van het Italiaanse modebedrijf. De ontwerper wil zijn bedrijf in elk geval niet verkopen aan een ‘private equity fund’ dat enkel geïnteresseerd is in korte termijn winsten. Ook weigert hij zijn merk over te dragen aan private investeerders die geen kennis hebben van mode. Wel overweegt Armani overstag te gaan als een grote groep hem een goed bod doet.

Die laatste bewering is opvallend, aangezien de Italiaanse modekoning in 1998 nog weigerde aandelen te verkopen aan de Franse multinational LMVH. “Vandaag zouden de twee bedrijven echt iets kunnen betekenen samen”, beweerde Armani in The Wallstreet Journal. Hopelijk hebben ze de boodschap bij LMVH goed ontvangen.(JK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content