Op de kaart van de grote modesteden kun je vandaag niet meer om Los Angeles heen. Dit buitenbeentje, gelegen tussen de Mojavewoestijn en de Stille Oceaan en blakend onder de Californische zon, heeft wel een eigen uitstraling. Toen Tommy Hilfiger besloot om er zijn defilé te houden in Venice Beach creëerde hij dan ook een 'hyper-Californisch' Tommyland, compleet met kermis, foodtrucks, avocadotoasts, meisjes in microshorts, hipsters op rolschaatsen, graffitiartiesten, tweekleurige Volkswagenbusjes, millennials als vips en livemuziek van Fergie. Boven op dit supercoole decor werd grof ingezet om het see now buy now-principe te pushen. Een principe dat Hilfiger overigens, met de pragmatiek eigen aan de American dream, gretig adopteerde. Op 8 februari opende model Gigi Hadid de show. Dat was niet alleen wereldwijd livestream te volgen, de kleding kon ook meteen gekocht worden. In de pop-upwinkels in Coachella-festivalsfeer én via de app Tommyland Snap: Shop. Hop, even het silhouet op de catwalk inscannen en je werd op slag via de app naar de site gestuurd waar je de kleding kon kopen. Aan het eind van de dag waren achttien van de 55 looks volledig uitverkocht, hashtag sold-out.
...

Op de kaart van de grote modesteden kun je vandaag niet meer om Los Angeles heen. Dit buitenbeentje, gelegen tussen de Mojavewoestijn en de Stille Oceaan en blakend onder de Californische zon, heeft wel een eigen uitstraling. Toen Tommy Hilfiger besloot om er zijn defilé te houden in Venice Beach creëerde hij dan ook een 'hyper-Californisch' Tommyland, compleet met kermis, foodtrucks, avocadotoasts, meisjes in microshorts, hipsters op rolschaatsen, graffitiartiesten, tweekleurige Volkswagenbusjes, millennials als vips en livemuziek van Fergie. Boven op dit supercoole decor werd grof ingezet om het see now buy now-principe te pushen. Een principe dat Hilfiger overigens, met de pragmatiek eigen aan de American dream, gretig adopteerde. Op 8 februari opende model Gigi Hadid de show. Dat was niet alleen wereldwijd livestream te volgen, de kleding kon ook meteen gekocht worden. In de pop-upwinkels in Coachella-festivalsfeer én via de app Tommyland Snap: Shop. Hop, even het silhouet op de catwalk inscannen en je werd op slag via de app naar de site gestuurd waar je de kleding kon kopen. Aan het eind van de dag waren achttien van de 55 looks volledig uitverkocht, hashtag sold-out.Dat een New Yorkse ontwerper aan de westkust zo'n hip event kon organiseren, heeft hij te danken aan het feit dat anderen hem zijn voorgegaan en van Los Angeles een hotspot van de mode hebben gemaakt. In 2012 eiste Hedi Slimane, toen kersvers artistiek directeur van het huis Saint Laurent, dat de ontwerpstudio zou verhuizen van Parijs naar LA, waar hij vijf jaar eerder was komen wonen. In februari 2016 liet hij de Parijse fashion week helemaal links liggen en presenteerde zijn zwanenzangdefilé in het Palladium Hollywood op Sunset Boulevard. Een openlijke liefdesverklaring aan de Californian dream. Inmiddels heeft Tom Ford zijn team ondergebracht in de vroegere Regen Projects Gallery waar Slimane zijn studio had, en maakte daarmee nog maar eens duidelijk dat hij LA tot zijn thuisstad wil maken. In februari 2015 had hij zijn herfst-wintercollectie hier al voorgesteld met als commentaar: "Ik heb een sterke connectie met de stad." Feit is dat Los Angeles beschikt over een aantal niet onaardige troeven. Te beginnen met het wereldje van de film. Dat heeft altijd al een bijzondere band met mode gehad: het rode- lopereffect ofte there's no business like showbusiness. En dan is er de kunst, inspiratiebron zowel voor toegepaste kunsten als voor de kledingindustrie. Kortom, downtown LA is zich volop aan het heroriënteren, dankzij een bruisende artistieke scene, die tegelijk prestigieus en alternatief is. Een mooi voorbeeld is de vriendschap tussen de Belg Raf Simons en de veelzijdige Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby, die neerstreek in S Soto Street, Vernon, en onder meer bekend is van zijn yard paintings. In 2014 maakten de twee samen een collectie. Twee jaar eerder bracht Simons al hommage aan het werk van de kunstenaar in zijn debuutcollectie voor Christian Dior. De wegen van Simons en Dior scheidden intussen, maar de stad blijft top of mind, want het is daar dat het leeft. Op 11 mei hield Christian Dior er de show voor zijn cruisecollectie. - Model"In 2010 verhuisde ik naar Los Angeles en sindsdien heb ik een ingewikkelde relatie met de stad", zegt Elise Crombez. "Ik verbleef er twee jaar en ben dan twee jaar terug in België gaan wonen, maar ik bleef LA bezoeken. Ik voel me er altijd goed: de natuur, het weer en de artistieke sfeer in mijn vriendenkring doen me deugd. Maar het is te ver van België, ik mis mijn vrienden en familie. Nu vestig ik me in New York. Sinds september reisde ik twaalf keer heen en weer naar Europa. Dat is fysiek zwaar en de jetlag is nog erger als je van LA vliegt dan wanneer je van New York komt. Ik werk nu ook meer in New York, ik heb er nieuwe aanbiedingen gekregen. New York is een dure stad en is het praktisch onmogelijk om als jonge designer een plek te vinden voor je eigen lijn."Crombez onderschat de troeven van Los Angeles niet. "In LA is het nog mogelijk om iets op te starten en samen te werken met creatieve mensen. Ik ken zangers, dansers en filmmakers die samenleven in een prachtig huis en elk weekend samen iets creëren. De mode in LA is creatiever en trendy. Hollywood is het mekka van feestjes, celebrity's, paparazzi. Voor een beginnende designer kan een Instagrampost door een celebrity een springplank zijn. Mensen kleden zich stijlvol en extravagant in Los Angeles, ze willen gezien worden. Het klimaat laat het toe om het hele jaar door kleding te dragen zonder dat die echt praktisch hoeft te zijn. Er zijn geen sneeuwstormen en geen regenseizoenen, wel leuke middagen in de zon, aan het strand of in de nieuwe hippe coffeeshop."Toch ziet Crombez Los Angeles niet uitgroeien tot modehoofdstad. "Ik vrees dat de ligging van LA niet ideaal is ten opzichte van Europa en de rest van de wereld. Ook het verkeer vormt een probleem. Ik weet niet hoeveel auto's LA nog kan verdragen en het metronetwerk doet niet de hele stad aan. Er vinden de laatste jaren wel meer en meer shows plaats, omdat veel designers hun hoofdkwartieren hebben verplaatst naar Los Angeles." (JB)- medeoprichter van horloge- en brillenmerk KomonoRaf Maes heeft ruim twee jaar geleden zijn anker uitgegooid in LA. Hij had grote dromen en wist zeker dat hij die alleen kon waarmaken als hij in de bruisende filmstad kwam wonen. "Hier is de werkcultuur anders; alles draait om netwerken en snel reageren. Dat heb je van op afstand niet in de hand, zeker niet met een tijdverschil van negen uur. Het tempo ligt hoog en is soms moeilijk bij te benen, maar de stad straalt zoveel creatieve energie uit. Je maakt in de lift een praatje met iemand en een week later werk je samen. Fantastisch!Het klimaat maakt alles nog prettiger, ook al moet je elke dag keihard werken. De concurrentie is moordend, de markt agressief en helemaal niet trouw in vergelijking met Europa. Veel tijd om te dromen van de American dream krijg je niet. Maar wij hebben een sterke visie en grote plannen voor Komono. We zijn vast van plan die in LA te realiseren en er een succes van te maken. Ik moet zeggen dat het tot nu toe niet slecht loopt."- Kunstenaar en voormalig mode- en hoedenontwerperChristophe Coppens woont en werkt sinds 2013 in Los Angeles. "LA staat op het punt om open te bloeien, maar dat gebeurt zonder pretentie. Er is wel een keerzijde aan die groei: de massa's geld die geïnvesteerd worden en de opkomst van nieuwe (rijke) wijken staan in schril contrast met de daklozen, de zeer hoge levenskosten en peperdure gezondheidszorg. Zo krijg je een stad met twee snelheden. En een stad van bubbels: je leeft in de bubbel die je huis is, je rijdt in de bubbel die je auto is, om je te begeven naar een andere bubbel. Dat heeft zeker te maken met de enorme afstanden hier, maar het heeft ook zijn impact op het sociale leven. De beroemdste plekken, zoals Hollywood, Beverly Hills of Venice, vind ik persoonlijk het minst interessant. Mijn leven speelt zich af in Silverlake, Los Feliz, Downtown, Atwater, Echo Park..." Wordt LA de volgende modehoofdstad? Coppens denkt van niet. "Er wonen hier inderdaad enkele ontwerpers en er is een fashion industry. Maar LA is een stad die sowieso elke vorm van creativiteit aantrekt. Het is niet echt een 'modieuze' stad : het gaat er hier niet om 'goed gekleed te zijn', wel casual of street of hip of in Hollywood housewife/Kardashian style. En wat de rodelopermode betreft, die heeft niet veel met echte mode te maken, behalve enkele figuren als Tilda Swinton en enkele andere stijlvolle actrices. Maar zij zijn een minderheid, de rest is nogal old-school. Voorlopig is dit niet de plek waar je nieuwe ontwerpers ontdekt, ook al gaan er downtown nieuwe merkenboetieks, galeries en restaurants open. It's just an exciting place to be right now."- Ontwerpster en schrijfsterNatalie Joos ruilde vorig jaar New York voor Los Angeles. "Ik ben eerder verhuisd om persoonlijke redenen dan om professionele. Na achttien jaar had ik het gehad met New York. Ik zag alleen nog het vuil en de chaos. Ik had behoefte aan een andere omgeving, want er is meer in het leven dan werk, geld en carrière. De keuze voor LA was snel gemaakt: diep vanbinnen ben ik een zonneklopper, ik heb altijd gedroomd van palmbomen en het geluid van brekende golven." Ook zij ziet dat er heel wat beweegt. "Veel bedrijven vestigen hun kledingproductie hier, omdat er simpelweg meer ruimte is. En ook heel wat modellenbureaus openen hier een afdeling, zoals Ford, Elite en The Lions. Er is op dit moment een grote vraag naar Californische meisjes. Alle bekende modellen van het moment zijn van hier afkomstig: Bella, Kendall, Gigi, Stella ... Om nog maar over het weer te zwijgen: als de modeweek in februari zou plaatsvinden in LA en niet New York, dan moesten we geen sneeuw en bijtende kou trotseren."