Van voedingswaren tot betaalbare kledinglijn: supermarktketen Lidl pakt uit met primeur

© Lidl

Supermarkt Lidl brengt maandag 9 maart een eigen kledinglijn uit, een primeur in België voor een discountketen. Hiermee wil Lidl zich ook voor non-food voorgoed positioneren als betaalbare en kwaliteitsvolle retailer. Weekend.be was aanwezig op de lancering.

Samen met tv-persoonlijkheid Annelien Coorevits en styliste Linda Van Waesberge stelde Lidl dinsdag de lentecollectie “See you in Venice” voor. Met de kledinglijn, geïnspireerd door de Italiaanse stad aan het water, wil Lidl betaalbare én modieuze kledij, schoenen en accessoires aanbieden die voor elke man en vrouw toegankelijk zijn.

Belgische primeur

Van voedingswaren tot betaalbare kledinglijn: supermarktketen Lidl pakt uit met primeur
© Lidl

Het is niet de eerste keer dat Lidl kledij te koop aan biedt, maar het is in ons land wel een primeur dat een discountketen op zo’n grote schaal een kledinglijn zo conceptueel goed heeft uitgedacht. ‘De aandacht en de intensiteit die aan de collectie vooraf is gegaan, maakt deze kledinglijn uniek van de voorafgaande kledij die Lidl op de markt bracht. Er is een duidelijke structuur te merken en de eindeloze combinatiemogelijkheden zijn wat deze lijn speciaal maakt. We hebben niet zoals vooraf een paar kledingstukken samengeraapt en ze bestempeld tot een collectie’, klonk het bij woordvoerder Rynwalt.

Zorg voor textielarbeiders

Rynwalt benadrukt dat Lidl de grootste winkelketen van Europa is, wat hen een waaier van mogelijkheden biedt. De lentecollectie 2015 is door de discountketen eigenhandig uitgedacht én geproduceerd. Wat betreft de lage prijzen van Lidl, die ook van toepassing zijn op de kledinglijn, schuift Rynwalt de positie van Lidl als marktleider in Europa naar voor als oorzaak. “See you in Venice” is in een kleine 10.000 winkels te koop, ze werd op grote schaal geproduceerd in omvangrijke fabrieken, wat natuurlijk hielp om de kosten te drukken’, aldus Rynwalt.

Hoewel de collectie vervaardigd werd in verschillende Oost-Aziatische landen, onderstreept Rynwalt dat Lidl de nodige controlemaatregelen trof voor zijn werkkrachten. ‘De toestanden waar de betrokken werknemers in moesten werken waren allesbehalve erbarmelijk, en aan kinderarbeid doen wij niet mee’, verklaart de woordvoerder.

Trendy maar alledaags

Van voedingswaren tot betaalbare kledinglijn: supermarktketen Lidl pakt uit met primeur
© Lidl

De lentecollectie, “met alledaagse, trendy kledij”, doelt zowel op mannen als vrouwen en is geïnspireerd door de Italiaanse stad Venetië. Het gaat om casual chique broeken, luchtige jurken, gestreepte T-shirts, een elegante trenchcoat en zelfs een Vespa-helm. Rynwalt beklemtoonde nog dat er geen paskamers in de winkels komen. ‘Klanten kunnen bijgevolg de kledij binnen 30 dagen naar de winkel terugbrengen’, klonk het.

“See you in Venice” komt gespreid over twee weken in elke Lidl-vestiging in België. Een eerste deel ligt vanaf 9 maart in de rekken, een tweede vanaf 16 maart. Iedere winkel zal tussen de ongeveer 50 en 100 stuks per item aanbieden, en zal beschikbaar zijn zolang de voorraad sterkt. Later dit najaar komt Lidl nog met een herfstcollectie, die gelijkaardig zal zijn qua concept, en ook zal geïnspireerd zijn op een stad.

LD

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content