Van model tot ontwerper

Alsmaar meer modellen slaan zelf aan het ontwerpen. Met wisselend succes.

Alsmaar meer modellen voelen zich geroepen de catwalk vanuit een ander perspectief te benaderen. In het kielzog van Kate Moss, die succesvolle collecties tekende voor Topshop en Longchamp, volgden een heleboel modellen de weg naar de ontwerptafel. Bij ons zagen we de Delvaux-tasjes van Hannelore Knuts. Internationaal gaat het van Cindy Crawford, die deze maand een juwelencollectie lanceert bij J.C.Penney, over Natalia Vodianova die zowel voor Etam als De Beers ontwerpt, tot Eva Herzigova die vandaag haar collectie voor 1.2.3 onthulde.
Piekende verkoop De samenwerking met een model is vaak goed voor het imago van het merk en lucratief voor beide partijen. In februari, toen Moss haar handtassenlijn voor Longchamp lanceerde, piekte de verkoop met 25 procent, hoewel de tassen pas midden in de maand in de boetieks terecht kwamen. Het Franse lederwarenhuis besloot dan ook het hier niet bij te laten. In mei mag Kate Moss haar volgende collectie presenteren. Volgens Jean Cassegrain, algemeen directeur van Longchamp, is het Britse icoon wel degelijk betrokken bij elk stadium van de ontwikkeling. “Van het brainstormen tot het realiseren van de prototypes, Kate was er actief mee bezig”, zo zegt hij.

Natuurlijke stap vooruit
Amerikaans modemagazine Woman’s Wear Daily peilde naar de beweegredenen van de modellen zelf. En de meesten blijken ontwerpen te zien al een natuurlijke stap vooruit. Ze kunnen ook ontzettend veel voordeel halen uit de ervaring die ze hebben opgedaan als model. In vergelijking met een jonge designer beschikken ze over bijzonder veel contacten en hun naamsbekendheid is doorgaans indrukwekkend. Modellen zijn nu eenmaal celebrities.

Het Estse model Inga Savits bijvoorbeeld, die een schoenenlijn wil lanceren, vertelt WWD dat werken voor Versace en Yves Saint Laurent tijdens haar modellencarrière de beste leerschool was. Ze kon er de ontwikkeling van collecties volgen van atelier tot podium. “Saint Laurent gooide een stuk stof op mij en creëerde een look. Zo leerde ik het meest”, zo zegt ze.

Maar niet altijd volstaat de ervaring van het topmodellenbestaan om een eigen label de baas te kunnen. Eva Herzigova zette haar badcollectie stop na de geboorte van haar zoon George in 2007. “Het was haast onmogelijk om het klaar te spelen zonder partner of bedrijf achter mij. Het was een harde ervaring”, aldus de Tsjechische. “Ontwerpen voor 1.2.3, een keten met een grote internationale ervaring en meer dan drieduizend verkooppunten is daartegen niets”.

Veilig stellen carrière
Topmodel blijf je niet eeuwig en de meesten zien het realiseren van een eigen lijn natuurlijk ook als een manier om op lange termijn hun carrière veilig te stellen. Elle Macpherson besloot het ijzer te smeden toen het heet was en waagde zich aan een eigen lingeriecollectie op het ogenblik dat ze shows liep voor Victoria’s Secret. “Elle Macpherson Intimates” is intussen 20 jaar en wordt wereldwijd op 1.300 plaatsen verkocht. Al noemt het model het achteraf een ‘nonlucratieve beslissing’. “Ik verdiende in een jaar wat ik normaal in één dag kreeg. Maar ik wou werken aan de toekomst”, aldus Macpherson, die het toch de moeite waard vond en vorige maand een catwalkcomeback maakte bij Louis Vuitton.

Nog een model dat de runway creatiever wil benaderen is Coco Rocha. Zij werkt aan een pret-à-porterlijn voor vrouwen: “Rococo”. Haar ambitie: betaalbare, draagbare stukken ‘met een twist’ ontwerpen. Tijdens de uitreiking van de Grammy Awards in februari droeg ze trouwens een eigen creatie. Terwijl veel modellen in zee gaan met licentiegroepen, hoopt Rocha zelf alles in de hand te kunnen houden.

Supermodel is geen superdesigner
Al geven sommigen eerlijk toe dat supermodel zijn nog niet betekent dat je ook superontwerper wordt. Gisele Bundchen presenteerde gisteren in Parijs haar achtste flip flopcollectie voor het Braziliaanse schoenenbedrijf Grendene en biechtte op dat ze het niet zonder hulp gekund had. “Ik heb mij laten inspireren door de natuur en dat leverde ideeën op. Maar ze zelf helemaal ontwerpen. No way. Dat zou een ramp zijn” , klonk het goudeerlijk uit de mond van de Braziliaanse.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content