Van Meryll Rogge tot REantwerp: dit zijn alle winnaars van de Belgian Fashion Awards 2024

Belgian Fashion Awards: de winnaars
Timon Van Mechelen
Timon Van Mechelen Chef Mode

De Belgian Fashion Awards 2024 werden op 28 november uitgereikt in Brussel. Een internationale jury bekroonde de Belgische ontwerpers, merken en professionals die dit jaar het verschil maakten. Dit zijn de winnaars.

De Belgian Fashion Awards worden jaarlijks uitgereikt aan creatief ­talent uit de mode-industrie. Het is een feest van en voor de hele Belgische modesector. De zevende editie vond plaats in het MAD Brussels, een van de organisators, samen met Knack/Le Vif Weekend, Flanders DC en Wallonie-Bruxelles Design Mode. De jury van deze editie werd voorgezeten door Lidewij Edelkoort en Philip Fimmano, respectievelijk trendforecaster, uitgever en tentoonstellingscurator, en trendanalist en consultant bij Trend Union. De jury bestond uit professionals uit de modebranche, onder wie Eve Demoen, curator bij het Modemuseum Hasselt, Elisa De Wyngaert, curator bij het MoMu Antwerpen, Sarah Levy, accessoireontwerper en winnaar van de Belgian Fashion Awards 2023 en Élodie Ouédraogo, fashion director bij ELLE België.

Jury Prize: Marina Yee

Nog maar voor de tweede keer (na Stephanie D’heygere in 2021) gaat de Jury Prize naar een vrouw. Uit het juryrapport: ‘Marina Yee begon haar carrière als een van de Antwerpse Zes, trok zich daarna terug uit de schijnwerpers en werkt sinds 2017 aan een comeback met haar eigen label. De manier waarop ze oude kleren nieuw leven inblaast, sluit perfect aan bij de tijdgeest. Ze is een inspiratie: een creatieveling die haar ervaring en levenswijsheid omzet in iets fris en nieuws. Dat geeft hoop en is een tegengif tegen de harde realiteit van vandaag.’

Belgian Fashion Awards
Klaartje Lambrechts

Designer of the Year: Meryll Rogge

De jury koos Meryll Rogge ‘omdat ze in de voetsporen treedt van ontwerpers die de fundamenten van de Belgische mode hebben gelegd. Met haar verfijnde textielwerk, waarin ze verschillende technieken en invloeden combineert, waaronder elementen uit de folklore, zet ze de traditie voort. Ze bewijst dat het mogelijk is om moeder en ontwerper te zijn, met een eigen label en internationale ambities. Ook in die zin is ze erg Belgisch. Haar werk sluit aan bij een generatie die nostalgisch is naar een tijd die ze zelf niet meemaakte – een reflectie van de zoektocht naar troost in een dolende maatschappij. Meryll ­creëert stukken die ertoe doen en die je bewaart.’

Belgian Fashion Awards
Launchmetrics Spotlight

Changemaker of the Year: REantwerp

‘Het REantwerp-project voldoet aan alle voorwaarden om deze prijs te winnen’, zeggen de twee juryvoorzitters van de Belgian Fashion Awards. ‘Het is een sociaal modeatelier waar anderstalige nieuwkomers en vluchtelingen worden opgeleid tot vakmensen die kunnen meedraaien aan de top van de Belgische modesector. Naast het menselijke aspect is de kleding die ze maken van reststoffen opmerkelijk stijlvol en kwalitatief. REantwerp is niet alleen een humanitair project, maar ook een inspirerend bewijs van hoe eenvoudig én duurzaam een garderobe kan zijn.’

Het team bestaat uit ontwerper Tim Van Steenbergen en voormalig Knack Weekend-hoofdredacteur Ruth Goossens, met steun van stylist Benoît Bethume. ‘Ruth Goossens vond dat het tijd was om activiste te worden en dat vraagt moed. Ze geeft een krachtig voorbeeld in een tijd waarin veel mensen zich verlamd voelen.’

Belgian Fashion Awards
GF

Emerging Talent of the Year: Marie Adam-Leenaerdt

Amper twee jaar geleden lanceerde Marie Adam-Leenaerdt haar label. Toch organiseerde ze in september al haar derde Parijse defilé, won ze het hart van de internationale modepers en zijn haar kleren te koop bij topwinkels als Net-A-Porter, Ssense en Bergdorf Goodman. ‘Ondanks haar jonge leeftijd heeft ze het lef gehad om haar eigen merk op te starten’, zeggen Lidewij Edelkoort en Philip Fimmano.

‘We bewonderen de draagbaarheid van haar ontwerpen, wat aantoont dat ze op lange termijn denkt. Ze slaagt erin maatwerk te creëeren zonder dat het stijf aanvoelt en dat is bijzonder. Haar signatuur is minimalistisch, eenvoudig en rechtdoorzee – precies wat veel vrouwen nu willen dragen. Het sluit naadloos aan bij de tijdgeest.’

Launchmetrics Spotlight

Professional of the Year: Daniel Henry

‘Hij is een kunstenaar die in de schaduw werkt’, zegt de jury. ‘Henry manipuleert vezels en transformeert ze tot textiel dat hij vervolgens verrijkt vanuit cultureel, historisch en tactiel perspectief.’ Zijn werk overstijgt mode en raakt ook design. Dit jaar werkte hij bijvoorbeeld samen met John Galliano aan de iconische haute-coutureshow van Maison Margiela in januari. Daarnaast ontwierp hij de Velum Magneticus-luifel voor de trouwzaal van het stadhuis van Brussel.

‘Hoewel hij doorgaans buiten de spotlights opereert, wilden we hem nadrukkelijk in de schijnwerpers plaatsen. Deze bekroning toont dat mode niet enkel draait om catwalks, maar ook om de creatie van stoffen, onderzoek en ontwikkeling. Het herinnert ons eraan dat we meer interessante en ethische materialen nodig hebben. Zijn werk kan vooral jongeren inspireren om deze onmisbare kant van de mode te ontdekken.’

GF

Accessory Designer of the Year: Stephanie D’heygere

‘Ze is ongelooflijk getalenteerd en heeft zowel buitengewone samenwerkingen als opmerkelijke collecties op haar naam staan’, zeggen Lidewij Edelkoort en ­Philip Fimmano enthousiast. ‘Stephanie heeft een scherp gevoel voor humor en weet precies de juiste toon te vinden. Ze onderscheidt zich van de massa dankzij haar creativiteit, karakter en harde werk, kwaliteiten die haar tot een verdienstelijke ontwerper maken. In een wereld waar accessoires steeds vaker een middel zijn om je persoonlijkheid te tonen, speelt haar werk een essentiële rol. Met een paar schoenen of een sieraad kan de consument zichzelf uitdrukken. Sterker nog, accessoires nemen vandaag de leiding: kleding is universeel geworden, terwijl accessoires je de vrijheid geven je eigen stijl te ontwikkelen.’

© Bertrand Jeannot

Most Promising Graduate of the Year: Célestin Verheyden

Célestin Verheyden studeerde dit jaar af aan La Cambre Mode(s). ‘Zijn talent is overduidelijk’, zegt het duo trend­watchers. ‘Hij experimenteert met ­on­­gewone vormen en heeft een feilloos gevoel voor proportie. Zijn materiaal­keuzes sluiten perfect aan bij zijn zoektocht naar volume, zijn afwerking is verfijnd en zijn presentaties zijn tot in de puntjes verzorgd. Elk silhouet voelt als een op zichzelf staand concept, doordrongen van een romantiek die subtiel en uitgebalanceerd is. Hij heeft een prachtige toekomst voor zich.’

© Jorre Janssens

Fashion Brand of the Year: Four Roses

Feminine, spicy, with an urban touch. Met deze kenmerken in gedachten wordt elk kledingstuk van het merk Four Roses ontworpen. Het Gentse label werd in 2015 overgenomen door Lien De Vroe en Miguel Uytterhaegen, die met succes de uitdaging aangingen om een rebranding door te voeren, het DNA te herdefiniëren en een meer eigentijdse collectie te creëren voor alle vrouwen, ongeacht hun leeftijd. Het duo zet ook sterk in op waardige werkomstandigheden en laat alles ethisch produceren in Europa. Four Roses werd verkozen door het publiek via online voting.

© Studio Nunu

Lees ook: Charlotte De Geyter viert vijf jaar Bernadette: ‘Ik droom van een Berna-hotel’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content