Antwerpenaren en Brusselaars weten dat shoppen voor (verjaardags)cadeaus heel wat minder stresserend is geworden nu er een Urban Outfitters in de stad gevestigd is. Verjaardagskaartjes met oprecht grappige opschriften, koffietassen met een knipoog naar Kanye West, fraaie smartphonecovers of leuke koffietafelboeken: de shops veranderen niet voor niets in één van de cirkels van de hel (we zijn er nog niet uit welke) tijdens de feestdagen. Hoewel Urban Outfitters het dus best wel oké deed, leek de winkel enkel te scoren met de randanimatie: de accessoires, de cadeau-ideetjes, de beauty corner (sommige filialen verkopen ook de gegeerde tangle teezers of de cultproducten van Mario Badescu) terwijl het de kledingsectie van de winkel een flinke deuk kreeg.

Niet in het minst omdat de keten in het verleden al enkele T-shirts en hoodies met zéér bedenkelijke prints op de markt bracht daarvoor steeds tot de orde geroepen moest worden, maar ook omdat de charme van hun eigen collecties niet kon bekoren. De tijd waarin je tieners nog kon verleiden om zeventig euro neer te tellen voor een lapje vintage stof met twee naden en een elastiek in de taille is gelukkig voorbij, al heeft de retailer nu wel een andere, eerlijkere manier gevonden om de verkoop te boosten.

UO
© UO

Urban Outfitters Group CEO Trish Donelly liet optekenen door Fashionista.com dat een onderdeel van hun vernieuwde marketingstrategie samenwerkingen inhoudt met merken die Urban Outfitters "begrijpen". De laatste twee jaar zijn dat vooral partnerships met merken die een rijk verleden hebben wiens archieven nu populairder zijn dan ooit. Denk maar aan het Calvin Klein logo dat plots weer overal opduikt, de door de jaren negentig geïnspireerde producten van Adidas Originals, Tommy Hilfiger, Champion en Fila - ja, zelfs seventies darling Wrangler mag weer even meespelen.

Hoewel het leeuwendeel van deze spullen aangekocht wordt door jongeren die geen nostalgische band hebben met deze kleding legt de strategie de keten geen windeieren: voor het eerst sinds jaren (en sterk indruisend tegen de jaarcijfers van zijn grootste concurrenten) kon Urban Outfitters Group dit jaar een winst van 3% optekenen. Als de keten nu nog zijn eigen kledinglijn op punt krijgt, zou dit wel eens de meest geruisloze comeback in de retailwereld kunnen betekenen - voor heel wat jonge shoppers is UO immers nooit weg geweest. (KS)

Antwerpenaren en Brusselaars weten dat shoppen voor (verjaardags)cadeaus heel wat minder stresserend is geworden nu er een Urban Outfitters in de stad gevestigd is. Verjaardagskaartjes met oprecht grappige opschriften, koffietassen met een knipoog naar Kanye West, fraaie smartphonecovers of leuke koffietafelboeken: de shops veranderen niet voor niets in één van de cirkels van de hel (we zijn er nog niet uit welke) tijdens de feestdagen. Hoewel Urban Outfitters het dus best wel oké deed, leek de winkel enkel te scoren met de randanimatie: de accessoires, de cadeau-ideetjes, de beauty corner (sommige filialen verkopen ook de gegeerde tangle teezers of de cultproducten van Mario Badescu) terwijl het de kledingsectie van de winkel een flinke deuk kreeg. Niet in het minst omdat de keten in het verleden al enkele T-shirts en hoodies met zéér bedenkelijke prints op de markt bracht daarvoor steeds tot de orde geroepen moest worden, maar ook omdat de charme van hun eigen collecties niet kon bekoren. De tijd waarin je tieners nog kon verleiden om zeventig euro neer te tellen voor een lapje vintage stof met twee naden en een elastiek in de taille is gelukkig voorbij, al heeft de retailer nu wel een andere, eerlijkere manier gevonden om de verkoop te boosten. Urban Outfitters Group CEO Trish Donelly liet optekenen door Fashionista.com dat een onderdeel van hun vernieuwde marketingstrategie samenwerkingen inhoudt met merken die Urban Outfitters "begrijpen". De laatste twee jaar zijn dat vooral partnerships met merken die een rijk verleden hebben wiens archieven nu populairder zijn dan ooit. Denk maar aan het Calvin Klein logo dat plots weer overal opduikt, de door de jaren negentig geïnspireerde producten van Adidas Originals, Tommy Hilfiger, Champion en Fila - ja, zelfs seventies darling Wrangler mag weer even meespelen.Hoewel het leeuwendeel van deze spullen aangekocht wordt door jongeren die geen nostalgische band hebben met deze kleding legt de strategie de keten geen windeieren: voor het eerst sinds jaren (en sterk indruisend tegen de jaarcijfers van zijn grootste concurrenten) kon Urban Outfitters Group dit jaar een winst van 3% optekenen. Als de keten nu nog zijn eigen kledinglijn op punt krijgt, zou dit wel eens de meest geruisloze comeback in de retailwereld kunnen betekenen - voor heel wat jonge shoppers is UO immers nooit weg geweest. (KS)