Een fluwelen trainingspak met Crocs eronder en een Ikea-zak in de hand: het is een look die je denkt tegen te komen in een wassalon in Borgerhout of Anderlecht, maar je treft 'm tegenwoordig ook in de hipste Parijse modekringen aan. De lijn tussen smaak en wansmaak of tussen verfijnd en banaal, lijkt vandaag flouer dan ooit. Een voorbeeld: dit voorjaar maakte Balenciaga - toch een poepchic modehuis dat onder meer de bruidsjurk van koningin Fabiola leverde - een dure versie van de bekende Ikea-zak. De vorm, de kleur en het formaat waren krak hetzelfde. Alleen het materiaal, leer in plaats van hergebruikt plastic, verschilde. En de prijs. Voor één Balenciaga-exemplaar kocht je er ruim 3300 bij Ikea. Het Parijse huis flikte de truc al eerder met een boterzachte lamsleren variant van de jumbo-shopper: de gestreepte of geruite XL-boodschappentas zoals je die koopt bij Blokker.
...