Topmodellen aan “halve prijs”.

Door de crisis moeten topmodellen nu vaak voor de helft van de prijs de catwalk op.

Gratis designerjurken, een leger aanbidders en een bom geld. Geen wonder dat duizenden tienermeisjes topmodel willen worden. Maar de langbenige, magere schoonheden zien hoe de economische crisis ook hun glamoureuze wereld binnendringt. In Milaan, Parijs en New York moeten ze nu vaak voor de helft van de prijs de catwalk op.

De crisis strekt zijn tentakels uit tot de luxehuizen. De toenemende werkloosheid en de vrees voor een lange, diepe recessie hebben het aantal shoppers en bijgevolg ook de winstverwachtingen en marketingbudgetten drastisch teruggeschroefd.

Halve prijs.
Tijdens de modeweken van januari in Parijs en Milaan, dé opportuniteit voor prestigieuze merken om in de kijker te lopen, huurden de ontwerpers beduidend minder modellen dan vorig jaar. Ze zagen hun marktwaarde ook halveren. “Klanten die doorgaans 3.000 pond (3.322 euro) per dag neertelden, betalen nu nog maar 1.500 pond (1.660 euor)”, klaagt Aidan Jean-Marie, directeur van Premier Model Management in Londen, het agentschap dat ooit Claudia Schiffer in dienst had.

CommerciÔle modellen.
Elk agentschap beschikt over een mix van zogenaamde ‘commerciÔle modellen’ , voor bijvoorbeeld catalogusfoto’s, en duurdere beeldmodellen, die op catwalks en covers verschijnen. “Je hebt beide nodig om te overleven, maar om de crisis het hoofd te bieden, moeten we meer met commerciÔle modellen werken”, aldus Jean-Marie aan het Britse persagentschap Reuters.

Doorbraak wordt moeilijk.
“Door het economische klimaat gaan agenten ook voor de vertrouwde gezichten”, zegt Karen Diamond, directrice van Models 1, het agentschap van topmodel Agyness Deyn. “Een doorbraak voor nieuwelingen is dus een pak moeilijker.”

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content