Het Belgische kledingmerk Terre Bleue bestaat vijftien jaar. Een verjaardag die ze niet zomaar voorbij willen laten gaan. 'Toen we tien werden, hebben we een groot feest gegeven. Onze vijftiende verjaardag vieren we met een designercollectie', zegt Peter Perquy, commercieel directeur van Terre Bleue en zoon van CEO Dirk Perquy. 'Daarvoor gingen we op zoek naar een ontwerper los van ons eigen designteam. De naam van Maureen is verschillende keren gevallen. Het leek ons de ideale match. Nu de collectie er is, zijn we daar nog altijd van overtuigd. Het is een mooie mix van Maureens stijl en het DNA van Terre Bleue.'
...

Het Belgische kledingmerk Terre Bleue bestaat vijftien jaar. Een verjaardag die ze niet zomaar voorbij willen laten gaan. 'Toen we tien werden, hebben we een groot feest gegeven. Onze vijftiende verjaardag vieren we met een designercollectie', zegt Peter Perquy, commercieel directeur van Terre Bleue en zoon van CEO Dirk Perquy. 'Daarvoor gingen we op zoek naar een ontwerper los van ons eigen designteam. De naam van Maureen is verschillende keren gevallen. Het leek ons de ideale match. Nu de collectie er is, zijn we daar nog altijd van overtuigd. Het is een mooie mix van Maureens stijl en het DNA van Terre Bleue.' Het grote publiek moet Maureen De Clercq misschien nog leren kennen, in het wereldje is ze geen onbekende. De ontwerpster geeft al jaren les aan de Modeacademie van Antwerpen, waar ze ook zelf afstudeerde, en heeft een eigen vrouwenlabel. Vorm en volume kenmerken haar minimalistische stijl. Tot vorig jaar had ze ook een winkel in Brussel. 'We hadden voor een bekende Vlaming kunnen gaan, en de collectie grotendeels zelf ontwerpen', zegt Peter, 'maar we hebben gekozen voor creativiteit.' 'Wat ik leuk vind aan dit project, is dat het ook echt om een samenwerking gaat', zegt Maureen De Clercq. 'Creatief heb ik carte blanche gekregen, maar ik kon wel terugvallen op de knowhow van Terre Bleue voor de verdere uitwerking. Zij hebben veel meer ervaring met tricot, bijvoorbeeld. Hoofdstyliste Maryse Poivre werkt al van in het begin bij het bedrijf, zij weet beter dan wie ook wat de klant wil. De rode mantel hebben we op haar aanraden wat ingekort. Van het kasjmieren T-shirt met oversized mouwen, een ontwerp dat ze niet gewend zijn bij Terre Bleue, zei ze: 'Doe maar, het is beter zo.'' 'Ik wilde de Terre Bleue-vrouw een nonchalantere look geven', gaat De Clercq verder. 'Daarom hebben we gewerkt met soepele stoffen en ronde volumes. Cosy tricot dat in dikke plooien valt als je het aanhebt. Op mijn moodboard hangen foto's van Franse actrices, zoals Charlotte Gainsbourg en Juliette Binoche. Zij stralen de ontspannen maturiteit uit die ik wil overbrengen.' Bij hun eerste meeting had De Clercq twee kleurkaarten bij zich, in aarde- en blauwtinten. 'Toen haalde ik het rood boven en zei iemand: 'Dat moeten we doen.' Het is een frisse, jonge kleur die heel mooi is als je ze ton sur ton draagt.' 'Als we bij Terre Bleue rood gebruiken, dan combineren we dat met marineblauw', zegt Peter Perquy. De combinatie met zwart was nieuw. Zwart is sowieso geen typische kleur voor ons. Ik ben razend benieuwd hoe onze consument zal reageren. ' Nieuw voor Maureen was het ontwikkelen van een print. 'In het begin zaten er geen prints in de collectie; dat is mijn ding niet. Maar wel dat van Terre Bleue. Dirk (Perquy, red.) gaf me de naam door van een Syrische vluchteling die zij steunen en nu in Antwerpen woont. Hij studeerde mode in Aleppo en schildert heel mooie aquarellen. Hij heeft de vogels getekend. Daarna hebben we bij mij thuis verdergewerkt op de tekeningen tot wat het nu is.' Het duurste stuk van de collectie, de rode jas, kost iets meer dan 300 euro, een jurk ongeveer 140 euro. Prijzen die gangbaar zijn voor Terre Bleue. 'Er is geen Maureen-tax aan toegevoegd,' zegt Peter, 'ook al is de oplage kleiner. We hebben samengewerkt met onze vaste fabrikanten, daarom kunnen we al eens om een specialleke als dit vragen.' 'Mensen zijn bereid om iets meer te betalen als je goede prijs-kwaliteit biedt', voegt Dirk eraan toe.