T-shirtparodie zorgt voor ophef bij Saint Laurent

© Twitter

De collecties van het fashionmerk Saint Laurent zullen in de toekomst niet meer te vinden zijn in de Parijse, wereldberoemde, boetiek Colette. De winkel verkocht een T-shirt met de bedrukking ‘Ain’t Laurent without Yves’, nadat creatief directeur Hedi Slimane de naam ‘Yves’ liet vallen uit de merknaam.

De collecties van het fashionmerk Saint Laurent zullen in de toekomst niet meer te vinden zijn in de Parijse, wereldberoemde, boetiek Colette. De winkel verkocht een T-shirt met de bedrukking ‘Ain’t Laurent without Yves’, nadat creatief directeur Hedi Slimane de naam ‘Yves’ liet vallen uit de merknaam.

Op de website van The Telegraph staat te lezen dat de Hedi Slimane de samenwerking met de Parijse concept store Colette heeft stopgezet. Slimane was zwaar op zijn tenen getrapt met de parodie-actie van de shop. Colette verkoopt de items (T-shirts, sweaters, petjes) van het merk ‘What About Yves’. Niet zonder gevolg, zo blijkt.

Creatief directeur Slimane nam de controversiële beslissing waarbij ‘Yves’ verdween uit de merknaam van de ready-to-wear collectie. Dit werd niet door iedereen op applaus onthaald. De verkoopsstunt van Colette is hier een voorbeeld van.

Serieuze schade

Sarah Andelman, de creatief directeur van Colette, vertelde aan WWD dat ze ‘geëxcommuniceerd’ werd door het modemerk. Maandagavond werd ze van de gastenlijst van de fashionshow geschrapt en de lentecollectie van Saint Laurent zal ook niet te koop aangeboden worden in Colette. Voor het eerst sinds 1998 zal het merk dus niet meer te vinden zijn in de concept store.

In datzelfde interview vertelt Andelman dat ze in september voor de eerste keer werd gecontacteerd door het modehuis. De T-shirts werden toen onmiddellijk van de webshop gehaald, maar de verkoop in de echte winkel werd nog verdergezet. Op 25 september ontving Andelman een brief waarin stond te lezen dat deze producten ‘serieuze schade’ hadden toegebracht aan Saint Laurent. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content