1. STRAK IN HET PAK

Streetwear blijft immens populair, zeker de ninetiesinterpretatie ervan. Ook bij de luxemerken. Het huwelijk van Louis Vuitton en Virgil Abloh heeft in dat verband symboolwaarde. Maar de mode leeft van golfbewegingen en dus is het tijd voor een formelere mode. Niet dat we straks allemaal in een stijf kostuum gaan rondlopen, maar de losse fits van trainingsbroeken en oversized hoody's krijgen gezelschap van minder doordeweekse, zeg maar 'ontworpen' stukken. Glenn Martens opende zijn show voor Y/Project met een driedelig pak. Alessandro Sartori van Zegna en Kim Jones van Dior combineren de technische knowhow en de veredelde materialen van couture met het jeugdige enthousiasme van street style. En bij Celine blikt Hedi Slimane terug naar de strakke new wave van des jeunes gens modernes in de vroege eighties.

In de broek

Ondergoedlabel CDLP.

Als er één onontgonnen categorie is in de mannenmode, dan is het wellicht ondergoed. Er is in elk geval nog ruimte tussen de evergreens van Calvin Klein, Emporio Armani of Ralph Lauren en de homokitsch van een merk als ES Collection. Voor liefhebbers van luxe is er de nieuwe lijn herenlingerie van Tom Ford, en wie van discreet en understated houdt, kan terecht bij labels als Sunspel of The White Briefs. Een recente aanwinst is CDLP (Un Cadeau de la Providence), opgericht door de Zweden Christian Larson en Andreas Palm. Hun ondergoed is gemaakt van Lyocell, een biologische vezel gemaakt van houtpulp. Volgens Larson is Lyocell beter dan katoen: het laat lucht door, absorbeert vocht en is vorm- en kleurbestendig. 'Meer mannen schatten duurzaamheid naar waarde, zowel wat materialen als productie betreft. Maar het is voor ons wel belangrijk dat duurzaamheid niet ten koste gaat van stijl. Functie en vorm moeten altijd samengaan, en dat is wat we met ons ecovriendelijke ondergoed nastreven.'

2. VERBLINDEND MOOI

Fluogeel (en -roze, -oranje, en giftig groen) was al langer populair. Afgelopen winter waren brandweer- en loodgietersuniformen met reflecterende strips très chic. En dat blijft dus nog even zo. De flashy fluo's van Versace en Walter Van Beirendonck springen dit seizoen het meest in het oog. Maar de referenties naar stoere arbeiders zijn vervangen door een eerbetoon aan New Beat.

Walter Van Beirendonck / MSGM © STUDIO LAZZARI / Mondadoriphoto

Mille fleurs

Zeg het met bloemen: ze vervangen volgende zomer een andere evergreen, de camouflageprint.

Camel Active / Prada / Loewe © .

3. BATIK CHIC

Met de terugkeer van een formelere mode komt ook zwart opnieuw in het vizier. Maar wat ons betreft kunnen doodgraverstinten gerust wachten tot volgende winter. In afwachting: een fix psychedelische tie-dye, bij Off-White, Ambush, Louis Vuitton, Zegna, MSGM of Craig Green.

Zegna / Graig Green © .

Door weer en wind

Van designer- tot sportmerken: een windjekker of regenjas in technische materialen is dit seizoen niet weg te denken uit de winkelrekken.

Woolrich / Herno / Adidas Originals © .

4. DADDY DENIM

Dadcore gaat al enkele jaren in en uit de mode. De dad sneaker blijft populair, van de OG ( Nikes Air Monarch IV uit de jaren negentig, destijds zonder ironie bedoeld voor al wat oudere mannen) tot hedendaagse hommages als Balenciaga's intussen wat vermoeide Triple S of de geweldige Chain Reaction van Versace. In Japan was een heruitgave van de ultieme dad jeans, de baggy Levi's Silvertab, vorig jaar immens populair. De lijn werd ook in de rest van de wereld heruitgebracht, met minder succes. Voorjaar 2019 wordt het seizoen van de tweede kans, met herinterpretaties van dad denim bij merken van Vuitton tot Versace, via MSGM en Balmain tot Martine Rose. Al valt vormloos, gebleekt denim natuurlijk net zo goed tweedehands te scoren.

Versace / Louis Vuitton / GmbH © .

Het debuut: Jacquemus in het zand

Simon Porte Jacquemus, kortweg Jacquemus, werd vorig jaar ernstig verliefd, en die relatie - intussen alweer voorbij - leidde hem naar zijn eerste mannencollectie. 'Toen ik verliefd werd, wist ik exact wie de Jacquemus-man is, en daarom dacht ik: ik wil nú een mannenlijn beginnen', vertelde hij aan Vogue. De ontwerper keek naar zijn streekgenoten aan de Mediterranée voor inspiratie: louche types - gadjo's, noemt hij ze - in lichtjes verkeerde outfits. Maar wel sexy. 'Als ik naar sommige mannenshows kijk, denk ik vaak dat de modellen heel jong zijn en dat ze er een beetje ziek uitzien. Dat is mijn esthetiek niet. Ik hou van gespierde mannen. De eerste gast die ik op Instagram gepost heb ( rugbyspeler Yoann Maestri, red.), is meer dan twee meter lang, hij weegt 125 kilo. Ik wil gezonde jongens tonen, die niet noodzakelijk supergespierd of supermooi zijn. Zonnig: dat is wat ik wil.' Van zonnig gesproken: Jacquemus showde zijn mannenlijn ver van de catwalks van Parijs, op een strand in de buurt van Marseille.

Lichtjes verkeerde outfits aan de Mediterranée. © BELGA IMAGES

5. ZAKKENVULLER

Er valt iets te zeggen voor utilitaire mannenmode. Zeker, de luxemerken proberen handtassen voor heren in de markt te zetten (met een zeker succes, vooral in Azië), maar voor de stille meerderheid blijft een man bag even ondenkbaar als stiletto's. Misschien zorgt de zopas gelanceerde mannenversie van Diors Saddle Bag alsnog voor een revolutie. Maar intussen zijn jassen, mantels, harnassen en gilets met héél véél zakken ( utility pockets, in modetaal) een perfect alternatief voor wie nooit de deur uitgaat zonder een vrachtlading technologisch vernuft, plus lipgloss, portefeuille en sleutelbos. Te vinden bij onder meer Louis Vuitton, Walter Van Beirendonck, A-Cold-Wall, Acne en Junya Watanabe.

A-Cold-Wall / Walter Van Beirendonck / Acne © .

Op zijn heupen

Klein, praktisch en opvallend onopvallend: het heuptasje voor mannen.

Balenciaga / Eastpak / Calvin Klein © .

6. DE OLYMPISCHE SPELEN

Bij MSGM ligt de focus op basketbal. Bij Z Zegna, Prada en Plein Sport is tennis een inspiratiebron. Onze zilveren medaille gaat dit seizoen naar Facetasm, en goud is voor Marni, waar Francesco Riso de Olympische Spelen naar zijn hand zet, met een ratjetoe van details uit uniformen van verschillende sporten, op de catwalk gedragen, zoals in het echte leven, door modellen die niet allemaal even atletisch leken. Sport is mooier als iedereen kan en mag meedoen.

Marni / Facetasm © .

FREEK IVEN: het nieuwe gezicht

Freek Iven (17) opende in januari de mannenshow van Prada in Milaan en liep de week erna in Parijs onder andere voor Raf Simons, Louis Vuitton en Loewe. Iven, die in Tongeren woont, werd enkele maanden geleden ontdekt door Rebel Management, het Antwerpse modellenbureau.

© .

Over de shows

'Prada was mijn allereerste show. Dat je dan stress hebt, is normaal. Zeker als je weet dat er zoveel mensen in de zaal zitten. Ik kreeg dan ook nog te horen dat ik de show mocht openen. Dat was echt een hele eer voor mij. Het was een geweldige ervaring, maar dus wel stresserend. Vooral tijdens het wachten voor de show.'

Over het modellenleven

'Ik heb de fashion weeks van Milaan en Parijs gedaan. Het was mijn eerste keer in Milaan, maar veel heb ik er niet van gezien. In Parijs was ik al vaker. Dat heb ik altijd een mooie stad gevonden.

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van het modellenleven. Het is veel zwaarder dan ik had verwacht. De dagen zijn enorm lang. Je slaapt weinig en je reist de hele tijd op en af, zeker tijdens de fashion week. Maar ik kan zeker niet klagen. Ik ben over het algemeen heel aangenaam verrast.'

Over zijn stijl

'Zelf draag ik veel streetwear: Off-White, Acne Studios, Supreme... maar ik probeer me in te houden, omdat het toch wel iets duurdere kleren zijn. De kleren op de shows zijn dan weer heel anders, veel specialer. Sommige zijn leuker om aan te doen dan andere, maar ik heb niet bepaald een voorkeur voor een bepaald merk.'

Een streepje zon

Maar niet te veel. Net genoeg om niet te verbranden.

Sneakers: Zegna / trui: Le Mont Saint Michel / sokken: Kapital / T-shirt: Howlin' / zonnebril: Oliver Peoples x The Row © .